Checklista fysisk arbetsmiljörond

Nedanstående lokaler och punkter kontrolleras på den fysiska arbetsmiljöronden. I lokaler som flera programdelar utses en av berörda programansvariga som samordnare.
I alla lokaler ska utrymningsmöjligheterna kontrolleras. Aktuell SBA (systematiskt brandskyddsarbete) följs upp via gällande rutin. Inför mötet kan Serviceavdelningens lokalansvarig i förväg genomföra en genomgång av lokalerna. Protokoll från denna genomgång ska då bifogas kallelsen till mötet.

Studieplatser

  • Ergonomi
  • Belysning
  • Ventilation och temperatur
  • Finns tysta rum
  • Finns det  eluttag
  • Tillräckligt med datorplatser
  • Fungerar IT-resurserna (nätverkstäckning, programvara osv)
Datorsalar
  • Ergonomi 
  • Belysning (tillräcklig, skapar ingen bländning eller besvärande reflexer)
  • Ventilation och temperatur
  • Fungerande höj- och sänkbara stolar?
Föreläsningssalar
  • Ergonomi/arbetsutrymme
  • Belysning
  • Ventilation och temperatur
  • Akustik
  • Fungerar tavlor, projektorer och övrig utrustning 
Lunchutrymmen
  • Finns det tillräckligt med plats?
  • Ventilation och temperatur
  • Finns kylutrymmen och mikrovågsugnar?

Toaletter/hygienutrymmen

  • Finns förbrukningsmateriel?
  • Städning

Övriga studentutrymmen

  • Brandsäkerhet
  • Elsäkerhet
Lab lokaler
  • Belysning
  • Ventilation och temperatur
  • Fungerar skyddsutrustningen? Används erforderlig personlig skyddsutrustning?
  • Finns det tydliga instruktioner hur utrustningen ska användas?
  • Är riskbedömning utförd? (Gäller all lab verksamhet.)
  • Är dragskåp, ögonduschar och nödduschar kontrollerade? (Dragskåp och nödduschar ska kontrolleras en gång/termin, ögonduschar en gång/månad.)

Publicerad: on 16 sep 2009. Ändrad: on 02 nov 2016