Studenthälsovård - studenthälsa

Ring 112 i en nödsituation

Nödnumret 112 ska användas vid akuta nödsituationer då det är fara för liv, egendom eller miljö. Genom ett samtal till 112 når du samhällets alla hjälpresurser som ambulans, giftinformation, jourhavande präst, polis, sjö- och fjällräddning.

Ersättning från Försäkringskassan

Glöm inte att meddela Försäkringskassan om du blir sjuk. Du kan ha rätt till sjukpenning. Detta gäller hela din studietid. Anmäl dig första dagen du blir sjuk. 

Studiemedel vid sjukdom eller vård av barn

Om har studiemedel så finns ett särskilt försäkringsskydd, som innebär att du får behålla studiemedel under sjukdom. Du har rätt att behålla studiemedlen vid tillfällig vård av barn. Om du avstått från studier för tillfällig vård av barn i sju dagar eller mer ska du anmäla detta till CSN. 

Lär dig hantera stress! 

Studentlivet kan upplevas stressande på flera sätt. Att känna sig stressad är naturligt men ibland kan det påverka hur du mår, din förmåga att studera och att arbeta effektivt. I arbetet att skapa ett hållbart studentliv erbjuder Chalmers tillsammans med studenthälsan Feelgood en kurs om stresshantering. I den här kursen lär du dig vad stress egentligen är. Du får också användbara "verktyg" så att du kan hantera din stress. Varje kursavsnitt tar bara några minuter att genomföra och du går in och tar del av momenten när det passar dig! Nu är det bara att gå in på kursen och starta!​

Feelgood - studenthälsa för dig som studerar på Chalmers tekniska högskola

Feelgood Göteborg City är din studenthälsovård. Dit kan du vända dig om du får problem med studierelaterad ohälsa. Det betyder att besvären ska vara orsakade av studier/studiesituation eller ha inverkan på den individuella studiekapaciteten. Ett första bedömningsbesök erbjuds alltid för att kartlägga och hänvisa till rätt kompetens på Feelgood eller annan vårdgivare utanför studentvården. Telefonnummer och mejl för bokning hittar du längre ner här på sidan. 

Som ett komplement till fysiska besök finns det möjligheter att, få ett webbaserat virtuellt besök till alla vårdkategorier inom Feelgood. Feelgoodappen är speciellt utvecklad för säker kommunikation inom hälsovården.

Som student har du möjlighet till totalt 5 besök/år hos studenthälsovården. 

Är du osäker på om ditt problem är studierelaterat eller ej? Ring eller maila Feelgood så hjälper de dig att reda ut om dina besvär faller inom ramen för studenthälsovård. Målsättningen är att kunna hjälpa dig på bästa sätt, antingen på mottagningen eller genom att hänvisa dig till annan vårdgivare.

Medicinska frågor och besvär

Önskar du hjälp med mer allmänna medicinska frågor eller om du har drabbats av medicinska besvär som exempelvis förkylning och liknande skall du vända dig till din vårdcentral eller den allmänna sjukvården. 

Du kan även ringa till Vårdguiden​ på nummer 1177 för rådgivning dygnet runt. På vårdguiden bedömer de ditt behov av vård, ger rådgivning och vägleder dig till rätt mottagningen för dina besvär. Läs mer på Vårdguiden

Studenthälsovård och coronaviruset

Studenthälsan har öppen verksamhet som vanligt, men erbjuder just nu i högre utsträckning än vanligt möten via video eller telefon. 


Vad betyder det att besvären är studierelaterade? 

Ett exempel kan vara att om du känner oro för hur du ska hantera dina studier i dessa tider då Chalmers gått över till distansundervisning. Detta tolkas som studierelaterat, men om du känner oro rent generellt på grund av det som nu händer i omvärlden så är det inte att betrakta som studierelaterat. Studenthälsan hjälper dig med besvär såsom som stress, nedstämdhet, uppskjutarproblematik, prestationskrav, oro, sömnproblem, utmattning, koncentrationssvårigheter, social ångest eller andra emotionella svårigheter som är kopplade till studier och studiesituation. 

Däremot ska du inte vända dig till Feelgood om du vill ha hjälp med att planera dina studier, den hjälpen kan du istället få av den programstudievägledare som finns på ditt program. Din studievägledare kan också ge dig stöd och vara ditt bollplank om du inte mår bra eller har olika bekymmer relaterade till studierna. 

Studievägledarna har alla professionell samtalsutbildning och tystnadsplikt. 

Kontakta studievägledare

Är du osäker på om dina besvär betraktas som studierelaterade kan du kan alltid vända dig till Feelgood som gör en bedömning och hänvisar dig till rätt vårdinstans. 

Kontaktuppgifter Feelgood Göteborg City

Boka besök via formuläret:
(Första gången behöver du aktivera ditt konto. Gör det genom att trycka på knappen "aktivera konto". 

Kontaktuppgifter: 
010-810 81 92 
måndag – fredag 08:00-17:00 

Adress: Östra Hamngatan 26, 411 09 Göteborg​
Besökstid: måndag – fredag 08:00-16:00 

Vid avbokning: Avbokning måste ske via telefon eller e-post 24h före inbokat besök. Uteblivet besök debiteras. För avbokning 010-810 81 92 (avbokning via telefon kan enbart göras vardagar) eller student.goteborg@feelgood.se​​

Vad kan du som känner oro och rädsla för Coronaviruset göra? 

Rädsla är en viktig funktion som aktiveras för att varna oss för faror och drar igång våra överlevnadsinstinkter. Vår kropp och hjärna reagerar på sådan som vi uppfattar farligt vare sig det handlar om farliga djur eller Coronavirus. Att känna viss oro i en situation som denna, då en världomspännande pandemi drar över världen är fullt naturligt, men när rädslan tar över eller riktar sig mot sådant som är obegripligt blir den irrationell och kan göra oss paralyserade. 

För att övervinna rädsla måste man erkänna att den finns. Att blunda för den kommer inte få den att försvinna. Om du är rädd ska du uttrycka det, det kommer hjälpa dig att se rädslan från olika håll och att övervinna den. Lita på din förmåga att hantera och konfrontera den. Se rädslan som en chans att övervinna något och lära nytt. Det finns olika sätt att hantera oro och varje individ fungerar olika. Det som fungerar för en person kanske inte fungerar för en annan. Du måste prova dig fram vad som fungerar för dig. Men genom att ändra på dina dagliga vanor kan du öka din motståndskraft mot stress, oro och ångest. Även små förändringar kan göra stor skillnad. 

Saker du kan göra själv för att hantera rädsla och oro: 

  • Begränsa ditt behov av att följa informationsflödet om Covid-19, titta inte på alla nyhetssändningar utan nöj dig med en uppdatering per dag. 
  • Fokusera på saker du har kontroll över, inte sådant som du inte kan påverka. 
  • Bidra på det sätt du kan, genom att följa de rekommendationer som kommer från myndigheterna. Håll dina rutiner och din struktur. 
  • Sov och ät när du brukar, gå upp i vanlig tid på morgonen, duscha, klä på dig, följ undervisningspassen. 
  • Ersätt din rädsla med positiva känslor, gör sådant du tycker om. 
  • Lyssna på musik, se en bra film, ta dig ut i naturen, ring en kompis, håll kontakt med dina anhöriga. 
  • Döva inte din oro med alkohol eller andra droger, det förvärrar sannolikt din oro på sikt istället. 
  • Rör på dig, träning ökar ditt välmående och gör det lättare att slappna av och sova bra. 10 minuter per dag är bättre än inget alls. 
  • Hitta en metod för avslappning. Det finns många appar med andnings- och avslappningsövningar på nätet. 

Om du känner att din oro är så stark att den styr din vardag och starkt påverkar hur du lever ditt liv är det dags att söka hjälp. Du kan kontakta Vårdguiden​ på nummer 1177 för rådgivning, eller din ordinarie vårdcentral. Nedan finner du kontaktuppgifter till Feelgood.

Billigare tandvård hos tandläkarstudenter

Utbildningskliniken för vuxentandvård tar emot patienter. Behandlingen utförs av tandläkar- och tandhygieniststudenter under handledning av erfarna tandläkare.

Utbildningskliniken för vuxentandvård

Europeiska sjukförsäkringskortet, EU-kortet

Med EU-kortet får du rätt till nödvändig vård om du blir sjuk eller råkar ut för en olycka när du reser inom EU/EES eller till Schweiz. På Försäkringskassans hemsida finns mer information om EU-kortet.

App om EU-kortet

I appen Europeiska försäkringskortet får du råd och information om sjukvården i landet som du befinner dig i. Appen är gratis och finns på App Store, Windows Marketplace och Google Play.
​​​​​​​​​​​​​​​

Sidansvarig Publicerad: må 30 nov 2020.