Datorkonto och lösenord

Varje student har ett unikt användarnamn som kallas Chalmers-ID (CID) som används för att nå Chalmers IT-tjänster. Du får ditt användarnamn första veckan av dina studier. Om du inte har fått det kontakta Helpdesk.

Lösenord, CID

Ditt lösenord får du samtidigt med ditt CID, du kan när du vill ändra lösenord, se "Byta lösenord". Tänk på att ditt lösenord är hemligt och att du ansvarar för allt som händer på ditt konto. Förvara därför kontoinformationen säkert.
 

CID/net-lösenord

Detta datorkonto används för att ansluta till databaser och kan ändras, se "Byta lösenord".

Byta lösenord

Har du glömt ditt CID-lösenord kan du bara få ett nytt genom att besöka Helpdesk, där du får ett nytt skrapkort med nytt lösenord. Här hittar du helpdesk.

Om du kan ditt CID-lösenord och vill byta något av dina lösenord (CID-lösenordet eller CID/net-lösenordet) går du till Chalmers Datorkontosystem (CDKS).


Du byter lösenord genom att göra följande:

  1. Surfa in på http://cdks.chalmers.se
  2. Klicka på byt lösenord för cid i vänsterkolumnen
  3. Fyll i cid, ditt gamla lösenord och ett nytt (två gånger).
  4. Klicka på ändra lösenordet.

Försök igen

Om du får ett felmeddelandeom att det inte gick att byta lösenord - Försök igen! - annars kan bytet av lösenord genomförts i delar av systemet och då fungerar inte ditt konto överallt längre. Kontrollera anvisningarna för vad som krävs i lösenordet (vilka tecken, hur många etc)
 

Andra lösenord

Det finns system som inte har CID-inloggning, exempelvis om du ska logga in direkt till Live@Edu e-posten. Under Felsökning inloggning finns några av de system som inte använder CID-inloggning.

Publicerad: to 05 maj 2011. Ändrad: to 07 sep 2017