Varje student har ett unikt användarnamn som kallas Chalmers-ID (CID) för att kunna använda Chalmers IT-tjänster. Du får ditt användarnamn första veckan av dina studier. Om du inte har fått det kontakta IT-supporten.
Ditt CID används som en legitimationshandling och du måste visa legitimations innan CID lämnas ut.
Lösenord, CID
Ditt lösenord får du samtidigt med ditt CID, du kan när du vill ändra lösenord, se "Byta lösenord nedan". Tänk på att ditt lösenord är hemligt och att du ansvarar för allt som händer på ditt konto. Förvara därför kontoinformation säkert.
Glömt eller tappat bort lösenord
Har du glömt eller tappat bort ditt CID-lösenord måste du besöka IT-supporten, för att få ett nytt skrapkort med nytt lösenord. Ta med giltig legitimation.
Byta lösenord
För att byta CID-lösenord, gör så här:
- Surfa in på Chalmers Persondatabas
- Klicka på byt lösenord i vänsterkolumnen
- Fyll i CID, ditt gamla lösenord och ett nytt lösenord två gånger
- Klicka på ändra lösenord
Försök igen
Om du får ett felmeddelande om att det inte gick att byta lösenord - Försök igen! - annars kan bytet av lösenord ha genomförts i delar av systemet och då fungerar inte ditt konto överallt längre. Kontrollera vad som krävs för säkra lösenord (vilka tecken, hur många etc).