Datorkonto och lösenord

Varje student har ett unikt användarnamn som kallas Chalmers-ID (CID) för att kunna använda Chalmers IT-tjänster. Du får ditt användarnamn första veckan av dina studier. Om du inte har fått det kontakta IT-supporten.
Ditt CID används som en legitimationshandling och du måste bevisa din identitet innan CID lämnas ut.

Lösenord, CID

Ditt lösenord får du samtidigt med ditt CID, du kan när du vill ändra lösenord, se "Byta lösenord nedan". Tänk på att ditt lösenord är hemligt och att du ansvarar för allt som händer på ditt konto. Förvara därför kontoinformationen säkert.

CID/net-lösenord

Detta separata datorkonto används för att ansluta till vissa tjänster (exempelvis NOMAD) och har ett separat lösenord. Se instruktionen nedan för att byta lösenord.
 

Glömt eller tappat bort lösenord

Har du glömt eller tappat bort ditt CID-lösenord måste du besöka IT-supporten, för att få ett nytt skrapkort med nytt lösenord. Ta med giltig legitimation. Kontakta IT-support
 

Byta lösenord

För att byta CID-lösenord eller CID/net-lösenord, gör så här:
  • Surfa in på Chalmers Persondatabas
  • Klicka på byt lösenord i vänsterkolumnen
  • Fyll i CID, ditt gamla lösenord och ett nytt lösenord två gånger
  • Klicka på ändra lösenord
 

Försök igen

Om du får ett felmeddelande om att det inte gick att byta lösenord - Försök igen! - annars kan bytet av lösenord ha genomförts i delar av systemet och då fungerar inte ditt konto överallt längre. Kontrollera anvisningarna för vad som krävs i lösenordet (vilka tecken, hur många etc)
 

Andra lösenord

Det finns system som inte har CID-inloggning. Under Felsökning inloggning finns några av de system som inte använder CID-inloggning.

Publicerad: to 05 maj 2011. Ändrad: må 07 jan 2019