Felsökning inloggningsproblem

Checklistan gäller de vanligaste fallen vid CID-inloggning för centrala system på Chalmers. Någon av de första tre punkterna löser majoriteten av inloggningsproblemen. Vissa system hanterar inloggning separat, exempelvis epost för student. Se felsökningslistan för särskilda system längre ner på sidan.

Checklista felsökning vid inloggningsproblem

  1. Logga in på https://pdb.chalmers.se/ för att kontrollera att ditt CID fungerar. Om det inte fungerar kanske du saknar kursregistrering. Alla registreringar är tidsbegränsade 6-12 månader, oavsett om du är klar med kursen eller inte. 
  2. Har du fått ett nytt skrapkort, men det fungerar inte. Kontrollera att du fått med alla tecken. Använd lösenordet på rad 1. Där ska du se 8 eller 10 tecken inklusive punkt eller kommatecken som kan finnas i början/slutet. 
    • Om det inte fungerar så får du hämta ett nytt skrapkort, hjälper inte det så gör vi en felanmälan.
  3. Har du bytt lösenord senaste året? Är lösenordet för gammalt fungerar det inte i nyare system.
    Byt lösenord på https://pdb.chalmers.se/
  4. Är du behörig att logga in på det aktuella systemet? Det finns system som inte släpper in dig, exempelvis programvaruservern för nedladdning av programvaror - här måste du vara registrerad som chalmersstudent.
    Kurshemsidor? Läraren ansvarar för behörigheter (oftast enligt "Alla som är registrerade på kurs ABC123" - är du registrerad på kursen?
    • Har du nyligen fått behörighet, exempelvis tillgång till en gruppfilarea så tar det ett par timmar, upp till ett dygn, innan behörigheten är aktiverad överallt. 
    • Vissa resurser är enbart för anställda, exempelvis remote.cda.chalmers.se eller webmail.chalmers.se
    • Vissa resurser är enbart för studerande, exempelvis outlook.com och studentfile.portal.chalmers.se
  5. Kontrollera att din dator har rätt tid, datum OCH tidszon för den plats där du befinner dig.
  6. Behöver du skriva in ditt kontonamn på något speciellt sätt? Kontrollera även att du inte har med extra mellanslag i början eller slutet när du skriver kontonamnet.
    Här är några varianter:
    • Enbart CID (vanligast)
    • CID@net.chalmers.se (också väldigt vanligt) (OBS; Kontonamn till studentmail!)
    • NET\CID (i vissa MacOS varianter används istället NET/CID (i vissa fall NET;CID))
    • CID@chalmers.se  (Eduroam - gäller även studenter, se nedan).
    • CID/net  (NOMAD - särskilt lösenord, se nedan).
    • Något helt annat? En del system använder inte CID (se nedan).
  7. Använder du en supportad  webbläsare? Ibland kan man nekas inloggning i vissa system pga detta. Prova med Internet Explorer, Firefox eller Safari.
    • Ibland kan "cookies" eller lagrade ("cachade") sidor förhindra korrekt inloggning. Detta kan man kolla (och kringå) genom att starta webbläsaren i privat läge. Detta gör man genom att (i webbläsaren):
      • IE - InPrivate mode: Tryck SHIFT-CTRL-N
      • Edge - InPrivate mode: Tryck SHIFT-CTRL-P
      • Chrome - inkognito mode: Tryck SHIFT-CTRL-N
      • Firefox - browsing privately: Tryck SHIFT-CTRL-P
      • Safari - privat fönster: SHIFT-Kringla-N
    • Olika "plugins" kan orsaka problem med vissa sidor. Prova att avaktivera dina plugins.
  8. Försökt logga in många gånger med fel lösenord? En del webbtjänster låser inloggning tills du startat om din webläsare. I flera av våra system låses ditt konto under 15 minuter (när du matat in fel lösenord 12 gånger under kortare tid än 10 minuter). Detta kan ha flera orsaker, alltifrån att någon försöker ta sig in på ditt konto till att en programvara på din dator försöker logga in med ett gammalt eller fel lösenord. Kontot låses upp automatiskt efter 15 minuter.
  9. Fungerar kontot i vissa system? Har du ett lösenord i CDKS och ett annat på Studentportalen?
    • Byt lösenord https://pdb.chalmers.se/. Om du försökt byta lösenord, men fått ett felmeddelande, kan du råka ut för att det nya lösenordet fungerar i vissa system och det gamla i andra. Byt igen tills det fungerar utan felmeddelande (eller besök helpdesk för att få ett nytt skrapkort).
  10. (Endast Windows) Ibland kan man inte logga in därför att profilen (personliga inställningar) har gått sönder. För att radera denna, håll ned SHIFT och tryck Return när du skrivit in ditt lösenord på inloggningsrutan. Du får då en fråga om du vill radera din profil. Om du väljer att göra detta får du en ny blank profil. Inga filer eller lagrade data försvinner, det är bara personliga inställningar som du har aktiverat.

Särskilda system

Eduroam Det trådlöas nätverket nvänder CID-lösenordet men kontonamnet skrivs CID@chalmers.se för att du ska kunna använda Eduroam på andra universitet och högskolor.

Student e-post Du kan logga in med ditt CID via Studentportalen eller på http://outlook.com/net.chalmers.se med ditt Chalmerskonto. Kontonamnet måste skrivas i formen CID@net.chalmers.se (detta är INTE en emailadress!). För mer hjälp http://help.outlook.com/

NOMAD Det gamla trådlösa nätverket. Inloggning sker via webbläsare och inloggningsnamn skrivs CID/net och ett speciellt lösenord används. Detta lösenord fås på rad 2 på skrapkortet eller kan ändras via https://pdb.chalmers.se/ m.h.a ditt huvudlösenord.

Sommarmatte För inloggninguppgifter kontakta sommarmatte.math@chalmers.se

SSH till remote-servrar måste få med sig lösenordet för att servern ska kunna koppla upp sig mot din hemmakatalog, annars blir du utkastad. Använd "forwardable tickets" eller ställ in din SSH så att du måste uppge lösenordet vid inloggning. Gäller även SFTP (secure FTP).

Egen dator För att ansluta till Chalmers datorsystem från en egen dator (ej CDA), tex mot din personliga nätverksdisk, ska kontonamnet anges i formatet CID@net.chalmers.se

Övrigt Det finns ytterligare system med egna inloggningslösningar. IT-support kan ge närmare upplysningar om specifika system.


Felanmäl till IT-support

Kontakta IT-support om du inte löser problemet. Det är viktigt att du anger följande:

  • Vem du är (CID eller personnummer) om du använder en annan mejladress än din studentmejl
  • Vilket system eller dator du inte kan logga in på. Ange alltid en explicit dator eller webbadress - detta underlättar felsökning väldigt mycket. Ospecifika definitioner "Studat" eller "portalen" ger oss inga ledtrådar.
  • Vad som händer, felmeddelande osv.
  • Vilka saker enligt listan ovan som du har provat med vilket resultat.
Om problemet rör mailen bifoga ett telefonnummer :)


Skicka ALDRIG lösenordet till oss (eller någon annan)


IT-support

Publicerad: on 31 okt 2012. Ändrad: on 09 jan 2019