Chalmers IT-support

Problem att komma åt e-post, office eller onedrive?

Besök serviceportalen för information om vad som gäller efter uppdateringarna som gjordes under sommaren.
Uppdatering av e-post, officelicenser och onedrive (logga in med cid och lösenord)

Hämta ut Chalmerskonto/CID

Du följer instruktionerna på sidan "Ny student på Chalmers."

Ny GU-student för nya studenter på Göteborgs universitet som ska ha ett CID

Epost-konto

Ditt epost-konto skapas efter vi fått information från Ladok att du är registrerad och du har hämtat ut ditt CID. Det finnas vanligtvis tillgängligt inom några timmar efter det, men det kan dröja längre tid, särskilt i samband med terminsstart.

Logga i Studentportalen, länken "Min e-post", till höger i den svarta listen, tar dig till din epost.
Din epost-adress är cid@student.chalmers.se
Använd denna länken för att skapa ett bokmärke https://outlook.com/chalmers.se
Om du behöver ange ett användarnamn, använd cid@chalmers.se
Har du har problem med att logga in eller vill läsa epost med en annan klient finns det mer information i Chalmers serviceportal (logga in med cid och lösenord).

Glömt lösenordet?

Logga in på MyAccount med ditt eduID eller GU-konto för att hämta ut ett nytt lösenord. 
Du kan också besöka vår IT-Helpdesk (se information nedan) om du inte kan använda MyAccount.

Hitta ett svar

Information och guider om våra system finns på Serviceportalen
Chalmers Serviceportal (Logga in med ditt CID)
På Facebook publicerar vi nyheter och tips 

Chalmers IT-support på Facebook

Programvaror

Länk för att komma åt Chalmers programvaror för Studenter

Kontakta oss 

Mejla oss

Vi rekommenderar att du skickar din fråga, om möjligt, från din studentmejl.

För att kunna svara på frågor behöver vi veta:

  • Vem du är; ange ditt CID eller personnummer (eller maila från studentmejlen)
  • Vad du har för fråga eller problem
  • Var problemet uppstår, tex ange datorns namn
  • När problemet uppstod

Vi svarar på mejl under kontorstid, vanligtvis vardagar kl 8:00-16:00.

Ring oss

Telefon: 031-772 6500 (+46 31 772 6500)
Öppet: vardagar kl 8:00 - 15:00, minskad bemanning under lunchtid

Besök oss

Campus IT-helpdesk Johanneberg
Öppet: vardagar kl 12:00 - 14:00 under terminstid.
Vi finns på Studenttorget i Chalmers huvudbibliotek, Campus Johanneberg

Campus IT-helpdesk Lindholmen
Öppet: tisdagar kl 12:00 - 14:00 under terminstid
Vi finns i entréplan i hus Saga, Campus Lindholmen

Kontorstid, terminstid och andra tider

Vi annonserar övriga dagar med avvikande öppettid här, om möjligt, och/eller i aktuell tjänst/helpdesk.

Kontorstid 8:00-16:00 betyder att vi vanligtvis kan hantera inkomna ärenden under den tiden. Vi har flextid och bemanningen kan därför variera över dagen. Vi kan också vara frånvarande på grund av möten och andra aktiviteter.
Terminstid är när det inte är lov, det varierar vilka datum vi stänger och öppnar. Generellt för jullovet är det från en vecka innan jul till och med första veckan i januari. Efter sommaren öppnar vi i samband med att de nya studenterna dyker upp.
Vi har tre halvdagar då vi stänger kl 12:00; Valborgsmässoafton, Dagen före Alla helgons dag, Dagen före julafton (23 december)
Vi har helt stängt alla röda dagar, men även midsommarafton, julafton, nyårsafton och fredag efter Kristi Himmelfärdsdag. Om 6 juni är en lördag är vi lediga fredag 5 juni och om det är en söndag så är vi lediga måndagen 7 juni.

Sidansvarig Publicerad: fr 16 sep 2022.