Kursplan för |
|
IMA041 - Industriell marknadsföring |
|
Ägare: TKIEK |
|
7,5 Poäng |
Betygskala: TH - Fem, Fyra, Tre, Underkänt |
Utbildningsnivå: Grundnivå |
Institution: 45 - TEKNIKENS EKONOMI OCH ORGANISATION
|
Undervisningsspråk: Svenska
Modul |
|
Poängfördelning |
|
Tentamensdatum |
Lp1 |
Lp2 |
Lp3 |
Lp4 |
|
Ej Lp |
0101 |
Tentamen |
7,5 hp |
Betygskala: TH |
|
|
7,5 hp
|
|
|
|
|
|
20 Dec 2007 fm H, |
28 Mar 2008 fm V, |
29 Aug 2008 fm V |
I program
TKMTL KEMITEKNIK (INGENJÖRSEXAM.PÅ KEMIINGENJÖRSLINJEN), Årskurs 2 (valbar)
TKDES TEKNISK DESIGN, CIVILINGENJÖR, Årskurs 3 (valbar)
TKITE INFORMATIONSTEKNIK, CIVILINGENJÖR, Årskurs 3 (valbar)
Examinator:
Bitr professor
Kajsa Hulthén
Behörighet:
För kurser inom Chalmers utbildningsprogram gäller samma behörighetskrav som till de(t) program kursen ingår i.
Kursspecifika förkunskaper
Industriell ekonomi (tex. IEK 102, IEK 160, IEK 415) eller motsvarande
Syfte
Syftet med kursen är att ge kursdeltagarna kunskap om hur affärsprocesser mellan företag fungerar. Dessa processer studeras dels ur det säljande företagets perspektiv, dels ur det köpande.
Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)
Efter genomförd kurs skall deltagarna kunna:
- Beskriva industriella marknaders centrala kännetecken
- Förstå köpande företags grundläggande inköpsprocesser och strategier
- Analysera olika marknadsföringssituationer och deras särdrag
- Förstå affärsrelationers och industriella nätverks betydelse för köp- och säljprocesser
- Formulera och utvärdera marknadsföringsstrategier
Innehåll
Affärsförbindelser på industriella marknader kännetecknas ofta av långsiktighet till följd av de produktions-, distributions- och utvecklingsanpassningar som många gånger är nödvändiga för att effektivisera verksamheten hos köpare och säljare. Hur man skapar och utvecklar affärsrelationer med andra företag är därför det övergripande temat för kursen. Ur det säljande företagets perspektiv är frågan om uppbyggandet av ett distributionssystem en central strategisk fråga. Andra viktiga moment är relaterade till företagets marknadsplaneringsprocess, från utformningen av en affärsidé till de konkreta marknadsföringsåtgärderna. För det köpande företaget är nyckelfrågan att utveckla inköpsstrategier och leverantörsrelationer som bidrar till en effektiv resursförsörjning.
Organisation
Undervisningen är upplagd som en kombination av föreläsningar, grupparbete och enskilt arbete. Genom praktikfallsarbete och gästföreläsningar från industrin ges en praktisk anknytning till de teorier och metoder som presenteras.
Litteratur
Meddelas vid kursstart.
Examination
Skriftlig tentamen samt poängbedömda inlämningsuppgifter.