Kursplan för |
|
TDA360 - Datorgrafik |
|
Ägare: TDATA |
|
4,0 Poäng (ECTS 6) |
Betygskala: TH - Fem, Fyra, Tre, Underkänt |
Nivå: C |
Institution: 37 - DATA- OCH INFORMATIONSTEKNIK
|
Undervisningsspråk: Svenska
Modul |
|
Poängfördelning |
|
Tentamensdatum |
Lp1 |
Lp2 |
Lp3 |
Lp4 |
|
Ej Lp |
0101 |
Tentamen |
4,0 p |
Betygskala: TH |
|
4,0 p
|
|
|
|
|
|
|
28 Okt 2006 em V, |
18 Jan 2007 em V, |
30 Aug 2007 em V |
0201 |
Laboration |
0,0 p |
Betygskala: UG |
|
0,0 p
|
|
|
|
|
|
|
|
I program
TELTA ELEKTROTEKNIK, Årskurs 4 (valbar)
TITEA INFORMATIONSTEKNIK - Software development and management, Årskurs 4 (valbar)
TITEA INFORMATIONSTEKNIK - Datakommunikation, Årskurs 4 (valbar)
TITEA INFORMATIONSTEKNIK - Inbyggda system, Årskurs 4 (valbar)
TITEA INFORMATIONSTEKNIK - Interaktionsdesign, Årskurs 4 (valbar)
TITEA INFORMATIONSTEKNIK - Bioinformatik, Årskurs 4 (valbar)
TITEA INFORMATIONSTEKNIK - Interaktiva simuleringar, Årskurs 4 (obligatorisk)
TITEA INFORMATIONSTEKNIK, Årskurs 3 (valbar)
TAUTA AUTOMATION OCH MEKATRONIK, Årskurs 4 (valbar)
TDATA DATATEKNIK - Algoritmer, Årskurs 4 (valbar)
TDATA DATATEKNIK - Interaktiva simuleringar och spel, Årskurs 4 (obligatorisk)
TTFYA TEKNISK FYSIK, Årskurs 4 (valbar)
Examinator:
Professor
Ulf Assarsson
Behörighet:
För kurser inom Chalmers utbildningsprogram gäller samma behörighetskrav som till de(t) program kursen ingår i.
Kursspecifika förkunskaper
Du måste ha kunskaper i något av de vanliga programspråken (Java, C/C++, Ada eller Pascal) och känna till datalogiska begrepp som listor och träd. I kursen finns matematiska inslag (men den har inte matematisk betoning). Du måste därför ha tillägnat dig kunskaper i linjär algebra (vektorer, matriser och transformationer). Kursen ger dig chansen att repetera dem och se dem praktiskt tillämpade.
Syfte
Kursen avser att ge grundläggande kännedom om utrustning, programvara och principer för framställning av bilder i olika former med hjälp av dator (datorgrafik).
Innehåll
Teori: Översikt av tillämpningsområden för datorgrafik. Egenskaper hos utrustning för grafisk presentation. Rastrering illustrerad med algoritmer för generering av linjer. Två- och tredimensionella transformationer. Övergång från en 3D-värld till en 2D-bild. Dolda ytor. Fotorealism: Belysningsmodeller, strålföljning och radiositetsmetoden, texturering med tillämpningar. B-splines/NURBS för kurvor och ytor. Grafik i andra system (t ex PostScript, MATLAB, VRML, Java, X). Lagringsformat. Fraktaler och kaos. Animering. Beräkningsgeometri. Effektiviseringar. Utblickar mot virtuell verklighet och multimedia. Vertex- och fragmentprogram.
Programvara: Den etablerade grafiska standarden OpenGL (bibliotek för 3D-grafik) används för att illustrera många begrepp. Dessutom möter du bl a modellerings- och strålföljningsprogram.
Organisation
Undervisningen består av föreläsningar och laborationer. Laborationerna innebär konstruktion och utnyttjande av grafisk programvara, eventuellt i anslutning till tillämpningsområde av särskilt intresse för den studerande.
Litteratur
Kursen täcks med diverse småskrifter och OH-material. Vid senaste genomförandet av kursen rekommenderades bl a
Hill: Computer Graphics Using OpenGL, 2nd ed, Prentice-Hall 2000 alternativt
Akenine-Möller/Haines: Real-Time Rendering, 2nd ed, A K Peters 2002. Aktuell information om litteratur ges före kursstart på kursens webbsida.
Examination
Skriftlig tentamen. För slutbetyg fordras även godkända laborationer. Betygskala: U, 3, 4, 5.