Sök i programutbudet

Använd sökfunktionen för att leta efter kurser och program i Chalmers utbildningsutbud. Den programplan och utbildningsplan som avser dina studier är i allmänhet från det läsår du började dina studier.

​​​​​​​​​​​​​

Kursplan för

Läsår
PPU032 - Användarstudier - Att förstå användaren och dess krav  
User studies - Understanding the user and its requirements
 
Kursplanen fastställd 2020-04-16 av programansvarig (eller motsvarande)
Ägare: TIDSL
7,5 Högskolepoäng
Betygskala: TH - Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområde: Teknisk design
Institution: 40 - INDUSTRI- OCH MATERIALVETENSKAP

Kursen är full. Kölista finns hos utbildningssekreteraren: lars-goran.ottosson@chalmers.se
Undervisningsspråk: Svenska
Anmälningskod/tillfälleskod: 66123
Sökbar för utbytesstudenter: Nej
Blockschema: A
Max antal deltagare: 30
Endast studenter med kurstillfället i programplan

Modul   Poängfördelning   Tentamensdatum
Lp1 Lp2 Lp3 Lp4 Sommarkurs Ej Lp
0116 Dugga 7,5hp Betygskala: TH   7,5hp    

I program

TIDSL DESIGN OCH PRODUKTUTVECKLING, HÖGSKOLEINGENJÖR, Årskurs 3 (obligatorisk)
TIEPL EKONOMI OCH PRODUKTIONSTEKNIK, HÖGSKOLEINGENJÖR, Årskurs 3 (obligatoriskt valbar)

Examinator:

Oskar Rexfelt

  Gå till kurshemsida


Behörighet

Grundläggande behörighet för grundnivå
Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.

Särskild behörighet

Samma behörighet som det kursägande programmet.
Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.

Kursspecifika förkunskaper

Kursen IMS040 Ergonomi, eller motsvarande kunskaper.

Syfte

Kursen syftar till att ge studenterna kunskaper och färdigheter i att på ett effektivt sätt samla in och analysera brukarkrav i utvecklingsprocessens tidiga faser genom en användarcentrerad designprocess.

Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)

  1. Förstå och redogöra för nyttan med användarcentrerat utvecklingsarbete.
  2. Redogöra för, tillämpa och jämföra metoder för insamling av användarinformation, t.ex. observationer och intervjuer.
  3. Redogöra för och tillämpa metoder för sammanställning och analys av användarinformation.
  4. Kommunicera användning och användarkrav på ett övertygande sätt.

Innehåll

Kursen introducerar teorier och metoder kring användning och användarkrav, samt hur dessa systematiskt kan hanteras i en utvecklingsprocess. Fokus ligger på frågebaserade och observationsbaserade datainsamlingsmetoder och hur dessa genomförs på ett ändamålsenligt sätt. Både så kallade kvalitativa och kvantitativa metoder ingår i kursen, men med tyngdpunkt på insamling av kvalitativ data. Den teoretiska kunskapen om ovanstående examineras genom en dugga, medan färdigheten i att tillämpa metoderna praktiseras i ett projektarbete i grupp. Målet med projektet är att ta fram kravbild för en specifik lösning som förbättrar användningen och bättre uppfyller användarnas krav än befintliga lösningar. Projektarbetets resultat presenteras på ett slutseminarium, och kursen avslutas med en kreativ workshop där projektgrupperna får arbeta fram lösningar med utgångspunkt ur en annan grupps kravbild. Kursen har relevans ur ett hållbarhetsperspektiv då grundfilosofin är att produkter ska utvecklas för att tillgodose människors behov snarare än t.ex. maximera deras konsumtion.

Organisation

Kursen består av föreläsningar, övningar, seminarier/handledning av projektarbete (ca 40h) och eget arbete (ca 160 h). Totalt ca 200h. En stor del av kursen sker som projektarbete i grupp vilket ställer höga krav på planering och genomförande av arbetsuppgifter. I kursen ingår också en skriftlig dugga.

Litteratur

Kompendiet "Lyssna till kundens röst" delas ut på kurshemsidan. Övrig kurslitteratur anges vid kursstart.

Examination inklusive obligatoriska moment

För godkänd kurs krävs 80% närvaro på föreläsningar, övningar och handledningstillfällen, godkänt resultat på skriftlig dugga ,samt godkänt resultat på tillämpningsprojektet. Betygsskala U,3,4,5. Betyget grundas på både skriftlig dugga och projektarbete, där projektet viktas tyngre.


Sidansvarig Publicerad: on 24 jan 2018.