Använd sökfunktionen för att leta efter kurser och program i Chalmers utbildningsutbud. Den programplan och utbildningsplan som avser dina studier är i allmänhet från det läsår du började dina studier.
Kursplan för |
|
TEK261 - Industriell marknadsföring och inköp
|
Business marketing and purchasing |
|
Kursplanen fastställd 2018-02-22 av programansvarig (eller motsvarande) |
Ägare: MPPDE |
|
7,5 Högskolepoäng
|
Betygskala: TH - Fem, Fyra, Tre, Underkänd |
Utbildningsnivå: Grundnivå |
Huvudområde: Industriell ekonomi
|
Institution: 45 - TEKNIKENS EKONOMI OCH ORGANISATION
|
Undervisningsspråk: Engelska
Sökbar för utbytesstudenter: Ja
Blockschema:
C
Modul |
|
Poängfördelning |
|
Tentamensdatum |
Lp1 |
Lp2 |
Lp3 |
Lp4 |
Sommarkurs |
Ej Lp |
0113 |
Inlämningsuppgift |
2,0 hp |
Betygskala: UG |
|
|
2,0 hp
|
|
|
|
|
|
|
0213 |
Tentamen |
5,5 hp |
Betygskala: TH |
|
|
5,5 hp
|
|
|
|
|
|
15 Jan 2019 fm SB_MU_DATA
|
25 Apr 2019 fm SB_MU_DATA
|
20 Aug 2019 fm SB_MU
|
I program
MPDES TEKNISK DESIGN, MASTERPROGRAM, Årskurs 2 (valbar)
MPDES TEKNISK DESIGN, MASTERPROGRAM, Årskurs 1 (valbar)
TIPMA INTERNATIONELL PROJEKTLEDNING, MASTERPROGRAM, Årskurs 2 (valbar)
MPPDE PRODUKTUTVECKLING, MASTERPROGRAM, Årskurs 2 (valbar)
MPPDE PRODUKTUTVECKLING, MASTERPROGRAM, Årskurs 1 (obligatoriskt valbar)
TIEPL EKONOMI OCH PRODUKTIONSTEKNIK, HÖGSKOLEINGENJÖR, Årskurs 3 (obligatoriskt valbar)
MPQOM KVALITETS- OCH VERKSAMHETSUTVECKLING, MASTERPROGRAM, Årskurs 2 (valbar)
TKITE INFORMATIONSTEKNIK, CIVILINGENJÖR, Årskurs 3 (valbar)
Examinator:
Frida Lind
Ersätter
IMA041
Industriell marknadsföring TEK260
Business marketing and purchasing
Behörighet:För kurser på grundnivå inom Chalmers utbildningsprogram gäller samma behörighetskrav som till de(t) program där kursen ingår i programplanen.
Kursspecifika förkunskaper
Grundläggande industriell ekonomi, företagsekonomi, industriell organisation eller motsvarande.
Syfte
Syftet med kursen är att ge möjligheter för studenterna att utveckla kunskap om affärsprocesser mellan företag. Dessa processer studeras både ur försäljnings- och inköpsperspektiv.
Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)
- Beskriva industriella marknaders centrala kännetecken
- Förstå köpande företags grundläggande inköpsprocesser och strategier
- Analysera olika marknadsföringssituationer och deras särdrag
- Förstå affärsrelationers och industriella nätverks betydelse för köp- och säljprocesser
- Formulera och utvärdera marknadsföringsstrategier
Innehåll
Affärsförbindelser på industriella marknader kännetecknas ofta av långsiktighet till följd av de produktions-, distributions- och utvecklingsanpassningar som många gånger är nödvändiga för att effektivisera verksamheten hos köpare och säljare. Hur man skapar och utvecklar affärsrelationer med andra företag är därför det övergripande temat för kursen. Ur det säljande företagets perspektiv är frågan om uppbyggandet av ett distributionssystem en central strategisk fråga. Andra viktiga moment är relaterade till företagets marknadsplaneringsprocess, från utformningen av en affärsidé till de konkreta marknadsföringsåtgärderna. För det köpande företaget är nyckelfrågan att utveckla inköpsstrategier och leverantörsrelationer som bidrar till en effektiv resursförsörjning.
Organisation
Kursen bygger på en kombination av föreläsningar, grupparbeten, seminarier och eget arbete.
Litteratur
Meddelas senare.
Examination inklusive obligatoriska moment
Skriftlig tentamen och gruppuppgifter.
|
|