Kursplan för |
|
BOM025 - Effektiva byggproduktionsprocesser |
|
Kursplanen fastställd 2015-02-18 av programansvarig (eller motsvarande) |
Ägare: MPDCF |
|
7,5 Poäng |
Betygskala: TH - Fem, Fyra, Tre, Underkänt |
Utbildningsnivå: Avancerad nivå |
Huvudområde: Samhällsbyggnadsteknik
|
Institution: 50 - BYGG- OCH MILJÖTEKNIK
|
Kursen är full
Undervisningsspråk: Engelska
Blockschema:
C
Max antal deltagare: 50
Modul |
|
Poängfördelning |
|
Tentamensdatum |
Lp1 |
Lp2 |
Lp3 |
Lp4 |
Sommarkurs |
Ej Lp |
0107 |
Projekt |
7,5 hp |
Betygskala: TH |
|
|
|
|
7,5 hp
|
|
|
|
|
I program
MPDCF ORGANISERING OCH LEDNING I BYGG- OCH FASTIGHETSSEKTORN, MASTERPROGRAM, Årskurs 1 (obligatoriskt valbar)
MPDCF ORGANISERING OCH LEDNING I BYGG- OCH FASTIGHETSSEKTORN, MASTERPROGRAM, Årskurs 2 (obligatoriskt valbar)
Examinator:
Professor
Christian Koch
Professor
Per-Erik Josephson
Behörighet:
För kurser på avancerad nivå gäller samma grundläggande och särskilda behörighetskrav som till det kursägande programmet. (När kursen är på avancerad nivå men ägs av ett grundnivåprogram gäller dock tillträdeskrav för avancerad nivå.)
Undantag från tillträdeskraven:
Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Kursspecifika förkunskaper
Bara för studenter antigen till MPDCF (DCPM) MSc program, TIPMA (IPM) MSc program och Arkitektur MSc program, samt utbytes studenter.
Syfte
Byggbranschen står inför en rad stora utmaningar; global konkurrenskraft, global hållbarhet och individer fysisk och psykisk hälsa. Syftet med kursen är: Först, utveckla en förståelse för hur byggprocesser är organiserade. För det andra, att utveckla en förståelse för hur design- och byggföretag kan utveckla processer som möter de utmaningar genom att minimera resursanvändningen.
Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)
- kunskap om hur du kan förstå och använda teorier, koncept och tekniker om byggprocesser. Härunder:
- teorier om mänskliga aktiviteter i byggprocesser, andra processteorier och lean-approachen med fokus på att minska slöseri.
- koncept för att värdera produktivitet och prestanda, fördelar och nackdelar.
- förmåga att identifiera och använda teorier och tillgångar till att lösa byggproces, - organisations- och ledningsutmaningar, som komplexitet i koordineringen av involverade ressourcer dvs information, människor, material och maskiner
- analysera plats- och projektledningens roll, och dess relation till komplexa förhållanden, också omfattande leverantörer och underentreprenörer
Innehåll
I kursen blandas teoretiska diskussioner med verkliga praktikfall. Viktiga koncept är processer, organisering, ledning, lean-tänkande och prestationsmätning. Fokus är på hur du kan organisera och leda byggproduktionsprocesser
Organisation
Kursen har följande lärandeaktiviteter: föreläsningar, inkl gästföreläsningar från industrin och akademin, kortare individuella övningsuppgifter och en gruppuppgift
Litteratur
Ett urval artiklar för detaljerad läsning och diskussion
Examination
Examination enligt lärandemål genom tre obligatoriska uppgifter:
Uppgift 1, övning 20 % av värderingen
Uppgift 2, grupparbete 40%.
Uppgift 3, gruppanteckning 40%.
Uppgift 3 innefattar inlämning av en skriftlig anteckning och en obligatorisk presentationsdag