Kursplan för |
|
TEK360 - International business relationships |
|
Kursplanen fastställd 2015-02-19 av programansvarig (eller motsvarande) |
Ägare: MPSCM |
|
7,5 Poäng |
Betygskala: TH - Fem, Fyra, Tre, Underkänt |
Utbildningsnivå: Avancerad nivå |
Huvudområde: Industriell ekonomi
|
Institution: 45 - TEKNIKENS EKONOMI OCH ORGANISATION
|
Undervisningsspråk: Engelska
Sökbar för utbytesstudenter
Blockschema:
D
Modul |
|
Poängfördelning |
|
Tentamensdatum |
Lp1 |
Lp2 |
Lp3 |
Lp4 |
Sommarkurs |
Ej Lp |
0110 |
Tentamen |
7,5 hp |
Betygskala: TH |
|
|
|
|
7,5 hp
|
|
|
|
01 Jun 2016 em EKL, |
04 Apr 2016 em EKL, |
22 Aug 2016 fm M |
I program
MPQOM KVALITETS- OCH VERKSAMHETSUTVECKLING, MASTERPROGRAM, Årskurs 2 (valbar)
MPSCM SUPPLY CHAIN MANAGEMENT, MASTERPROGRAM, Årskurs 1 (valbar)
MPSCM SUPPLY CHAIN MANAGEMENT, MASTERPROGRAM, Årskurs 2 (valbar)
MPBDP ENTREPRENÖRSKAP OCH AFFÄRSDESIGN, MASTERPROGRAM, Årskurs 1 (valbar)
MPMEI INNOVATIONSLEDNING, MASTERPROGRAM, Årskurs 1 (valbar)
MPMEI INNOVATIONSLEDNING, MASTERPROGRAM, Årskurs 2 (valbar)
Examinator:
Universitetslektor
Viktoria Sundquist
Behörighet:
För kurser på avancerad nivå gäller samma grundläggande och särskilda behörighetskrav som till det kursägande programmet. (När kursen är på avancerad nivå men ägs av ett grundnivåprogram gäller dock tillträdeskrav för avancerad nivå.)
Undantag från tillträdeskraven:
Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Kursspecifika förkunskaper
Kurs TEK260 eller IMA044, eller motsvarande
Syfte
Kursen syftar till att utveckla studenternas kunskaper med avseende på förståelse och analys av internationella affärsrelationer, inklusive ett företags möjligheter och utmaningar i internationaliseringsprocesser.
Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)
- Beskriva och analysera centrala egenskaper av affärsrelationer med fokus på internationella aspekter
- Analysera affärsrelationer i globala nätverk
- Utforma och utvärdera globala marknads- och leverantörsstrategier
- Ha en förståelse för de möjligheter och utmaningar företag ställs inför i internationella miljöe
Innehåll
Kursen fokuserar på internationella aspekter av relationer mellan företag, och hur dessa relationer skapar möjligheter men också utmaningar för företagen. Ett företags nätverkspostion är utgångspunkten för att beskriva och analysera internationaliseringsprocesser. I kursen addresseras därmed internationalisering och globalisering samt internationella inköp, anpassning av affärsmodeller till globala marknader och kulturella aspekter.
Organisation
Kursen baseras på en kombination av lektioner, projektarbete i grupp och seminarier. Stundetner förväntas deltaga aktivt och bidra till diskussion och analys av ämnet.
Litteratur
Meddelas senare
Examination
Skriftlig tentamen och grupparbete