Kursplan för |
|
ISM030 - Service contract management |
|
Kursplanen fastställd 2015-02-19 av programansvarig (eller motsvarande) |
Ägare: MPMEI |
|
7,5 Poäng |
Betygskala: TH - Fem, Fyra, Tre, Underkänt |
Utbildningsnivå: Avancerad nivå |
Huvudområde: Industriell ekonomi
|
Institution: 45 - TEKNIKENS EKONOMI OCH ORGANISATION
|
Undervisningsspråk: Engelska
Sökbar för utbytesstudenter
Blockschema:
C
Modul |
|
Poängfördelning |
|
Tentamensdatum |
Lp1 |
Lp2 |
Lp3 |
Lp4 |
Sommarkurs |
Ej Lp |
0104 |
Tentamen |
7,5 hp |
Betygskala: TH |
|
|
|
|
7,5 hp
|
|
|
|
31 Maj 2016 fm H, |
05 Apr 2016 fm H, |
24 Aug 2016 fm M |
I program
MPSCM SUPPLY CHAIN MANAGEMENT, MASTERPROGRAM, Årskurs 1 (valbar)
MPMEI INNOVATIONSLEDNING, MASTERPROGRAM, Årskurs 1 (valbar)
MPMEI INNOVATIONSLEDNING, MASTERPROGRAM, Årskurs 2 (obligatoriskt valbar)
Examinator:
Professor
Jan Bröchner
Gästprofessor
Anna Kadefors
Behörighet:
För kurser på avancerad nivå gäller samma grundläggande och särskilda behörighetskrav som till det kursägande programmet. (När kursen är på avancerad nivå men ägs av ett grundnivåprogram gäller dock tillträdeskrav för avancerad nivå.)
Undantag från tillträdeskraven:
Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Kursspecifika förkunskaper
Generella förkunskaper och behörighet för att läsa kurser på masternivå
Syfte
Kursen syftar till att ge en grundläggande förståelse av principerna för att specificera och producera tjänster. Kursen betonar teknik-och kunskapsbaserade tjänster som är svåra att precisera eller att följa upp, och som ofta är samproducerade av leverantörer och köpare.
Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)
Vid slutet av denna kurs ska studenten kunna:
- tillämpa elementär transaktionskostnadsanalys och förklara varför företag väljer att köpa vissa tjänster i stället för att producera dem i egen regi ,
- beskriva principer för tjänsteupphandling och avtalsarrangemang, inklusive specifikation, prissättning och uppföljning, samt förklara deras användbarhet i olika sammanhang,
- inse hur formella och informella dimensioner av affärsrelationer samverkar och identifiera aspekter som är centrala för förtroende och samarbete ,
- tillämpa principer för förhandlingsteori ,
- förstå hur avtalsrätt stödjer företagsservicekontrakt
- I en gruppuppgift, beskriva och analysera företagstjänsterelationer enligt teorier som behandlas i kursen.
Innehåll
- Tjänstesektorn i ekonomin , typer av tjänster, principer för service management
- Drivkrafter för outsourcing, utveckling av marknader, transaktionskostnadsanalys
- Upphandling
- val av entreprenadform , principer för att specificera och följa upp. Prissättning och incitament. Offentlig upphandling
- Interaktion och kommunikation i avtalsrelationer: förtroende , rättvisa, ledningsfrågor
- Förhandlingar : teori och praktik
- avtalsrätt
- Fall hämtas från byggande, produktutveckling , IT-konsulttjänster och supporttjänster för tillväxtföretag.
Organisation
Kursen består av
- föreläsningar , bland annat medgästföreläsare från näringslivet och den akademiska världen
- cases och övningar
- ett grupparbete.
Gruppuppgiften är delvis baserad på intervjuer i tjänsteföretag, och skrivs i grupper för att presenteras och diskuteras i seminarieform.
Litteratur
Vetenskapliga artiklar.
Examination
Skriftlig tentamen samt genomförd gruppuppgift.