Kursplan för |
|
TME192 - Aktiv säkerhet
|
|
Kursplanen fastställd 2014-02-24 av programansvarig (eller motsvarande) |
Ägare: MPAUT |
|
7,5 Poäng |
Betygskala: TH - Fem, Fyra, Tre, Underkänt |
Utbildningsnivå: Avancerad nivå |
Huvudområde: Automation och mekatronik, Bioteknik, Datateknik, Elektroteknik, Informationsteknik, Maskinteknik, Teknisk fysik
|
Institution: 42 - TILLÄMPAD MEKANIK
|
Undervisningsspråk: Engelska
Blockschema:
C
Modul |
|
Poängfördelning |
|
Tentamensdatum |
Lp1 |
Lp2 |
Lp3 |
Lp4 |
Sommarkurs |
Ej Lp |
0113 |
Inlämningsuppgift |
3,5 hp |
Betygskala: TH |
|
3,5 hp
|
|
|
|
|
|
|
|
0213 |
Tentamen |
4,0 hp |
Betygskala: TH |
|
4,0 hp
|
|
|
|
|
|
|
30 Okt 2015 fm M, |
05 Jan 2016 fm M
|
Kontakta examinator |
I program
MPAUT FORDONSTEKNIK, MASTERPROGRAM, Årskurs 1 (obligatoriskt valbar)
MPAUT FORDONSTEKNIK, MASTERPROGRAM, Årskurs 2 (valbar)
MPBME MEDICINSK TEKNIK, MASTERPROGRAM, Årskurs 2 (valbar)
Examinator:
Docent
Marco Dozza
Doktor
Jonas Bärgman
Ersätter
TME191
Advanced active safety
Gå till kurshemsida
Behörighet:
För kurser på avancerad nivå gäller samma grundläggande och särskilda behörighetskrav som till det kursägande programmet. (När kursen är på avancerad nivå men ägs av ett grundnivåprogram gäller dock tillträdeskrav för avancerad nivå.)
Undantag från tillträdeskraven:
Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Kursspecifika förkunskaper
Kandidatexamen inkluderande matematik och fysik, samt erfarenhet av Matlab-programmering.
Kursen Fordons- och trafiksäkerhet rekommenderas
Syfte
Syftet med denna kurs är att ge studenterna in inblick i utveckling och utvärdering av aktiva säkerhetssystem både från ett industriellt och ett akademiskt perspektiv. Kursen fokuserar på utmaningar och rekommendationer vad gäller utvecklingen av aktiva säkerhetssystem. Kursen har fyra delar: olycksanalys, krav och designkriterier för aktiva säkerhetssystem, beteendevetenskap samt utvärdering av aktiv säkerhet.
Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)
- Förklara vilken roll olycksforskning har i utvecklingen av aktiva säkerhetssystem
- Identifiera randvillkor och kompromisser vad gäller val av sensorer vid utveckling av aktiva säkerhetssystem.
- Analysera och applicera grundläggande signalbehandlings-och optimeringsalgoritmer som används inom aktiv säkerhet.
- Förklara rollen som beteendevetenskap har vid design av aktiva säkerhetssystem.
- Beskriva bakgrund, arkitektur samt utmaningar vid utveckling av trådlösa trafiksäkerhetslösningar såsom kooperativa system.
- Jämföra tillgängliga verktyg för utvärdering av aktiva säkerhetssystem.
- Identifiera utmaningar i analysen av verklig-trafik data från naturalistiska körstudier.
Innehåll
Olycks-och incidentanalys
- Olycksanalys och olycksdata
- Analys av trafiksäkerhetsrelevanta händelser från fältdata
Applikationer för aktiv säkerhet
- Sensorer inom aktiv säkerhet
- Processning av data
- Hotbildsanalys
- Trådlösa trafiksäkerhetsapplikationer
Beteendevetenskap
- Förarbeteende
- Förarmodellering
- Människa-maskin-interaktion
Utvärdering av aktiv säkerhet
- Körsimulatorer
- Naturalistisk datainsamling
Organisation
- Föreläsningar
- Korta tillämpade övningar
- Laboration
- Besök hos fordonsindustrin och trafikforskningsinstitut
Litteratur
Material från föreläsningar, artiklar från vetenskapliga tidskrifter samt datablad.
Examination
- Tentamen, 4 p, betygsatt
- Inlämningsuppgifter, 3.5p, betygsatta
- Deltagande vid besök hos industri samt närvaro vid visa föreläsningar är obligatoriskt