Kursplan för |
|
ESS101 - Modellering och simulering |
|
Kursplanen fastställd 2015-02-17 av programansvarig (eller motsvarande) |
Ägare: MPSYS |
|
7,5 Poäng |
Betygskala: TH - Fem, Fyra, Tre, Underkänt |
Utbildningsnivå: Avancerad nivå |
Huvudområde: Automation och mekatronik, Elektroteknik
|
Institution: 32 - ELEKTROTEKNIK
|
Undervisningsspråk: Engelska
Sökbar för utbytesstudenter
Blockschema:
A
Modul |
|
Poängfördelning |
|
Tentamensdatum |
Lp1 |
Lp2 |
Lp3 |
Lp4 |
Sommarkurs |
Ej Lp |
0107 |
Tentamen |
4,5 hp |
Betygskala: TH |
|
4,5 hp
|
|
|
|
|
|
|
28 Okt 2015 fm H, |
07 Jan 2016 em H, |
22 Aug 2016 fm M |
0207 |
Laboration |
3,0 hp |
Betygskala: UG |
|
3,0 hp
|
|
|
|
|
|
|
|
I program
MPSYS SYSTEMTEKNIK, REGLERTEKNIK OCH MEKATRONIK, MASTERPROGRAM, Årskurs 1 (obligatorisk)
MPEPO ELKRAFTTEKNIK, MASTERPROGRAM, Årskurs 2 (valbar)
MPBME MEDICINSK TEKNIK, MASTERPROGRAM, Årskurs 1 (obligatorisk)
Examinator:
Docent
Paolo Falcone
Ersätter
ESS100
Modellbygge och simulering
Behörighet:
För kurser på avancerad nivå gäller samma grundläggande och särskilda behörighetskrav som till det kursägande programmet. (När kursen är på avancerad nivå men ägs av ett grundnivåprogram gäller dock tillträdeskrav för avancerad nivå.)
Undantag från tillträdeskraven:
Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Kursspecifika förkunskaper
Grundläggande kunskaper i reglerteknik, matematisk transformer, mekanik och elektriska kretsar.
Syfte
Modellering och simulering är viktiga verktyg som stöder ingenjörer i utvecklingen av komplexa system, från tidig studie av systemkoncept (när systemet kanske inte finns ännu) att modellbaserad styrning och optimering av systemprestanda. Användningsområden där modellering och simulering är grundläggande verktyg är - bara för att nämna några - reglerteknik, fordonsteknik, biomedicinsk teknik, mekanik och kemiteknik.
Syftet med kursen är att ge solid teoretisk grund och praktiska metoder för att systematiskt utveckla matematiska modeller av tekniska system från grundläggande fysikaliska lagar och från experimentella data och att använda dem för simuleringen.
Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)
Syftet med kursen är att ge introduktion till metoder och principer som är användbara för att bygga matematiska modeller av dynamiska system samt att ge erfarenhet av praktiska tillämpningar.
Kursen behandlar modellbaserad design baserad på grundläggande fysikaliska principer och användningen av systemidentifiering vilket innebär att en modell konstrueras baserat på mätdata från givare. Kursen behandlar också simulering av dynamiska system för att undersöka egenskaper hos systemet.
Använda metoder och verktyg för att utveckla matematiska modeller av dynamiska system med hjälp av grundläggande fysikaliska lagar. Använda metoder och verktyg för att utveckla matematiska modeller för dynamiska system från mätdata, inklusive stokastiska modeller av störningar. Förstå objektorienterade modelleringsprinciper för att utveckla återanvändbara simuleringsmodeller. Kritiskt utvärdera kvalitén hos en modell och kunna förstå olika metoder för modellreducering.. Vara förtrogen med användandet och implementering av matematiska modeller i datorsimuleringsverktyg.. Studera egenskaper hos de viktigaste numeriska metoderna för att simulera dynamiska system.
Innehåll
Kursen innehåller följande moment:
- Fysikalisk modellering:
- Trefas-metoden
- Bondgrafer: analogier för elektriska, mekaniska och fluida dynamiska system
- Objektorienterad modellering
- Systemidentifiering:
- Icke-parametriska metoder
- Parametriska metoder
- Praktiska aspekter av systemidentifiering
- Modellvalidering
- Simuleringar:
- Numeriska lösningsmetoder för differentialekvationer
- Differentialalgebraiska ekvationer (DAE)
Organisation
Kursen omfattar ca 15 föreläsningar, 7 lektioner och en laboration.
Litteratur
- T. Glad, L. Ljung: Modellbygge och simulering (Studentlitteratur). English version available.
- Supplementary material.
Examination
Examination sker genom skriftlig tentamen, betygskala TH, samt godkända inlämningsuppgifter / laborationer.