Kursplan för |
|
TEK430 - Change management and improvement processes |
|
Kursplanen fastställd 2014-02-25 av programansvarig (eller motsvarande) |
Ägare: MPQOM |
|
7,5 Poäng |
Betygskala: TH - Fem, Fyra, Tre, Underkänt |
Utbildningsnivå: Avancerad nivå |
Huvudområde: Industriell ekonomi
|
Institution: 45 - TEKNIKENS EKONOMI OCH ORGANISATION
|
Undervisningsspråk: Engelska
Sökbar för utbytesstudenter
Blockschema:
A
Modul |
|
Poängfördelning |
|
Tentamensdatum |
Lp1 |
Lp2 |
Lp3 |
Lp4 |
Sommarkurs |
Ej Lp |
0111 |
Tentamen |
7,5 hp |
Betygskala: TH |
|
7,5 hp
|
|
|
|
|
|
|
Kontakta examinator, |
Kontakta examinator, |
Kontakta examinator |
I program
MPPEN PRODUKTIONSUTVECKLING, MASTERPROGRAM, Årskurs 2 (valbar)
MPQOM KVALITETS- OCH VERKSAMHETSUTVECKLING, MASTERPROGRAM, Årskurs 2 (valbar)
Examinator:
Docent
Sverker Alänge
Behörighet:
För kurser på avancerad nivå gäller samma grundläggande och särskilda behörighetskrav som till det kursägande programmet. (När kursen är på avancerad nivå men ägs av ett grundnivåprogram gäller dock tillträdeskrav för avancerad nivå.)
Undantag från tillträdeskraven:
Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Kursspecifika förkunskaper
Quality and Operations Management 15 ECTS. Other students will be accepted if there is room available. Admittance will be decided on a case-by-case basis. As a minimum, applicants should have taken courses within the fields of:
(i) business administration (at least 7,5 ECTS),
(ii) general/operations management (at least 7,5 ECTS)
Syfte
Kursdeltagarna får kunskap om strategi och förändringsteorier, om kvalitetsinspirerade förbättringsansatser och etiskt förhållningssätt, samt utvecklar egen djupförståelse inom ett avgränsat område. De kommer också att ha förmåga att kritiskt kunna bedöma konsulters erbjudande av förändrings- och förbättringsprojekt.
Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)
- Kunskap om strategi och förändringsteorier
- Kunskap om kvalitetsinspirerade förbättringsprojekt
- Utveckla etisk förståelse och förhållningssätt till förändringsprocesser
- Djup förståelse av ett avgränsat område inom förändrings- och förbättringsfältet
- Utveckla förmågan att kritiskt kunna bedöma konsulters erbjudande av förändrings- och förbättringsprojekt
Innehåll
Kursen ger insikter i strategi, förändrings- och förbättringsteorier och praktik primärt på organisationsnivå. Teoriområdena inkluderar lärande, ledarskap, motstånd,etik och analysnivåer. Alla kursdeltagarna får genom litteraturseminarierna ta del av en gemensam teoribas och dessutom får varje student gå djupare in på ett mer avgränsat område för sitt uppsatsskrivande. Kursens teoretiska innehåll diskuteras och jämförs med erfarenheter av förändringsprojekt inom industrin. Dessa erfarenheter kommer från forskningsprojekt, kursdeltagarnas egna erfarenheter och framförallt genom seminarier med erfarna förändringsledare. En viktig del av kursen utgörs av gruppuppgift där deltagarna själva väljer vilket område de vill specialisera sig inom. Syftet är att kombinera teorierna med empirisk kunskap genom att genomföra en empirisk studie baserad på litteratursökning, egen datainsamling från företag och en analys som presenteras i form av en uppsats. .
Organisation
Kursen består av föreläsningar, litteraturseminarier med hemuppgifter, seminarier med erfarna förändringsledare inom industrin samt författande och presentation av en uppsats. Se kurshemsidan för aktuell information.
Litteratur
Se kurshemsidan för aktuell information
Examination
Examinationen är primärt baserad på en uppsats som skrivs i grupper om 2 studenter. Dock kan aktivt deltagande på seminarier, gästföreläsningar och muntliga & skriftliga kommentarer på en annan grupps uppsats påverka den slutgiltiga betygsnivån. Inför varje litteraturseminarier är det obligatoriskt att formulera diskussionsfrågor och skicka in dessa. Betygskalan är 5, 4, 3, underkänt. Se kurshemsidan för aktuell information.