Sök i programutbudet

Använd sökfunktionen för att leta efter kurser och program i Chalmers utbildningsutbud. Den programplan och utbildningsplan som avser dina studier är i allmänhet från det läsår du började dina studier.

​​​​​​​​​​​​​

Kursplan för

Läsår
MPP111 - Avancerad formlära
 
Kursplanen fastställd 2015-02-13 av programansvarig (eller motsvarande)
Ägare: MPDES
7,5 Poäng
Betygskala: TH - Fem, Fyra, Tre, Underkänt
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområde: Teknisk design
Institution: 44 - PRODUKT- OCH PRODUKTIONSUTVECKLING


Undervisningsspråk: Engelska
Sökbar för utbytesstudenter
Blockschema: A

Modul   Poängfördelning   Tentamensdatum
Lp1 Lp2 Lp3 Lp4 Sommarkurs Ej Lp
0109 Inlämningsuppgift 7,5 hp Betygskala: TH   7,5 hp    

I program

MPDES TEKNISK DESIGN, MASTERPROGRAM, Årskurs 1 (obligatoriskt valbar)
MPDES TEKNISK DESIGN, MASTERPROGRAM, Årskurs 2 (valbar)

Examinator:

Tekniklektor  Johan Heinerud


Ersätter

MPP110   Form design development


Behörighet:


För kurser på avancerad nivå gäller samma grundläggande och särskilda behörighetskrav som till det kursägande programmet. (När kursen är på avancerad nivå men ägs av ett grundnivåprogram gäller dock tillträdeskrav för avancerad nivå.)
Undantag från tillträdeskraven: Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.

Kursspecifika förkunskaper

MPP121 Formlära eller motsvarande

Syfte

Kursen syftar till att ge studenterna en högre förståelse för produktrelaterad formgivning. Studenten ges verktyg och träning för avancerad formgivning. Med bas i teori och metoder som presenteras under föreläsningar och i kurslitteratur, översatta i praktiska övningar, är avsikten att göra den studerande bekväm att arbeta med abstrakta och formorienterade processer. Vidare ges träning i att länka innehåll, funktion och semantiska budskap samt att kunna implementera dessa i formorienterad produktutveckling. Syftet är också att undersöka, uppleva och reflektera över sambandet mellan formintention och formuleringen av ett specifikt formspråk

Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)

A. Utforska möjliga användningsområden för de grundläggande tekniska designelementen stång (1D), yta(2D), volym(3D) och den rumslighet de skapar vid sammansättning/transformation av dessa.
B. Analysera, specificera, och diskutera innehåll och struktur i tredimensionella former.
C. Utforska och visa på likheter/analogier/ referenser i nutida och historisk tredimensionell formgivning
D. Länka innehåll, funktion och semantiska budskap med färdigheter i att kunna formge och implementera dessa i form-orienterade applikationer.
E. Genom praktiska övningar demonstrera ökad kunskap om formgenererande verktyg, deras möjligheter samt begränsningar
F. Genom seminarier, presentationer och peer review demonstrera en ökad förståelse för form, hur den genereras och dess konsekvenser.
G. Genom seminarier redogöra för, diskutera och reflektera över form, formens struktur och innehåll, formmorfologi och organisation samt formteori.
H. Genomföra en formorienterad designprocess både lateralt (från en idé till en annan) och vertikalt (från grov till fin i detalj)

Innehåll

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, kreativa övningar, praktiska övningar, seminarier och schemalagd tid för reflektion.

A-B, D-H Dessa lärandeaktiviteter länkar till fyra Boxar som alla har samma struktur men som har olika innehåll sett till teori, metoder/verktyg, övningar och formmedium.

Strukturen ser ut enligt följande:
Introduktion/teori/övningar/reflektion/teori/övningar/formuppgift/seminarie:

Introduktion
Kreativ och multimodal inledning som kopplar till boxens innehåll

Teori
Grundläggande teori kopplad till boxens innehåll

Övningar
Förberedande övningar som ger grund för att genomföra boxens formuppgift. Kan ske både individuellt och i grupp.

Reflektion
Schemalagd tid för reflektion över teori och övningar

Teori
Kompletterande teori som belyser/förtydligar/kompletterar det första teoripasset

Övningar
Ytterligare förberedande uppgifter. Kan ske både individuellt och i grupp.

Formuppgift
Huvuduppgiften för boxen är kopplat till specifikt materialmedium och omsätter teoretiskt innehåll, metoder och verktyg. Genomförs som grupparbete.

Seminarie
Redovisning i liten grupp av formuppgiften för boxen samt peer review av annan grupps arbete.

C. Föreläsning samt övningsuppgifter.
För varje box görs även en reflekterande dagbok och en visuell portfolio som ger studenten möjlighet att samla in, strukturera, värdera och dokumentera den kunskap och erfarenhet man fått och därigenom skapas möjligheter att ta upp enskilda och kritiska reflektioner kring det egna kreativa arbetet.

Organisation

Se "Innehåll".

Litteratur

Annonseras vi kursstart.

Examination

A-B, D-H: Närvaro (80%) på föreläsningar. Aktivt arbetande med övningar/uppgifter i klassrum. Ta vara på handledningstillfällen. Slutföra inlämningsuppgifter. Genomföra genomtänkt peer review på samtliga formuppgifter dvs. kunna ta och ge kritik under seminarietillfälle. Lämna in slutredovisningar på formuppgifterna i samtliga boxar i form av Reflektiv dagbok och Visuell portfolio.

C: Närvaro (80%) och aktivt deltagande på föreläsning och övningar.

Övningar av förberedande karaktär i klassrum bedöms enligt princip U/G

Varje Box bedöms baserat på process och faktiskt resultat enligt principen U, 3, 4 5 och är en sammanvägning dels av det gemensamma arbetet i grupp genom:
- Förmåga att använda sig av relevant fakta, teoribildning och metoder.
- Förmåga att omsätta/omvandla inhämtad kunskap till färdigheter och förmågor i valt formmedium.
- Förmåga att omsätta genomfört arbete i bilder, skisser eller andra representationer av process och resultat på relevant sätt.
- Att använda ett relevant vokabulär vid seminarier och slutpresentation.

dels genom:
- individuella prestationer i Reflektiv dagbok och Visuell portfolio för de respektive boxarna.

Över alla boxar bedöms också graden av progression, något som kompletterar det sammantagna betyget som baseras på ett genomsnitt av de i kursen genomförda uppgifterna.


Sidansvarig Publicerad: on 24 jan 2018.