Kursplan för |
|
ITS065 - Genus och teknik |
|
Kursplanen fastställd 2014-02-17 av programansvarig (eller motsvarande) |
Ägare: MTS |
|
7,5 Högskolepoäng
|
Betygskala: TH - Fem, Fyra, Tre, Underkänt |
Utbildningsnivå: Grundnivå |
Institution: 45 - TEKNIKENS EKONOMI OCH ORGANISATION
|
Undervisningsspråk: Svenska
Kursmoment |
|
Poängfördelning |
|
Tentamensdatum |
Lp1 |
Lp2 |
Lp3 |
Lp4 |
Sommarkurs |
Ej Lp |
0104 |
Tentamen |
7,5hp |
Betygskala: TH |
|
|
7,5hp |
|
|
|
|
|
Kontakta examinator, |
Kontakta examinator |
I program
MTS Människa - teknik - samhälle, Årskurs 1
TKELT ELEKTROTEKNIK, CIVILINGENJÖR, Årskurs 3 (obligatoriskt valbar)
TKITE INFORMATIONSTEKNIK, CIVILINGENJÖR, Årskurs 3 (valbar)
Examinator:
Bitr professor
Erik Bohlin
Kursutvärdering:
http://document.chalmers.se/doc/cb5c8380-c7e4-40b4-8969-ae0e942c5d01
Tema:
MTS 7,5 hp
Kurshemsida saknas
Behörighet:
För kurser på grundnivå inom Chalmers utbildningsprogram gäller samma behörighetskrav som till de(t) program där kursen ingår i programplanen.
Kursspecifika förkunskaper
Inga särskilda förkunskaper krävs.
Syfte
Kursen syftar till att klargöra och undersöka genusrelationer i vårt samtida samhälle, med särskild koppling till teknik. Vilka begränsningar och möjligheter har män och kvinnor i olika samhällen och olika sociala situationer? Förstärker vetenskap och teknik könsroller eller tillhandahåller de nya? Kursen spänner över och analyserar ett antal områden i detalj, däribland: teorier kring genus och teknik, historiska förståelser av manlighet och kvinnlighet med särskild koppling till teknik, vetenskapens roll i kvinnors utbildning, mannen och kvinnan som objekt för den medicinska tekniken, samt genus och informations- och kommunikationsteknologier.
Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)
Studenterna ska, utifrån ett antal teoretiska grundbegrepp, kunna redogöra för genusproblematikens centrala komponenenter samt, uifrån dessa begrepp, kunna genomföra en kritisk analys av relationen mellan genus och teknik.
Studenterna ska ha tillägnat sig
i) förmåga att tillämpa grundläggande begrepp och centrala modeller i genus- och teknikteorier
ii) förmåga att diskutera och analysera om genusrelationer i ett historiskt perspektiv
iii) förmågan att göra en problematiserande teknikanalys utifrån ett genusperspektiv samt knyta dessa insikter till frågor rörande sin utbildning och sitt yrkesliv.
Innehåll
Kursen undersöker genusrelationer i vårt samtida samhälle, med särskild koppling till teknik. Vilka begränsningar och möjligheter har män och kvinnor i olika samhällen och olika sociala situationer? Förstärker vetenskap och teknik könsroller eller tillhandahåller de nya? Kursen spänner över och analyserar ett antal områden i detalj, däribland: teorier kring genus och teknik, vetenskapens roll i kvinnors utbildning samt genus och bilen, genus och tekniken i hemmet samt genus och informationstekniken. I kursen ingår inlämningsuppgifter och projektarbete som fodrar studenten att behandla kursens frågeställningar som anknyter till den teknikbas som ingår i studentens civilingenjörsprogram.
Organisation
Föreläsningar och seminarier.
Litteratur
Se kurshemsida.
Examination
Mindre inlämningsuppgifter (grupparbeten), en uppsats (grupparbete) baserad på ett mindre projektarbete samt en individuell hemtentamen. Betyg: U, 3, 4, 5.