Kursplan för |
|
TEK400 - Lean produktion |
|
Kursplanen fastställd 2012-02-22 av programansvarig (eller motsvarande) |
Ägare: TIEPL |
|
7,5 Poäng |
Betygskala: TH - Fem, Fyra, Tre, Underkänt |
Utbildningsnivå: Grundnivå |
Huvudområde: Industriell ekonomi
|
Institution: 45 - TEKNIKENS EKONOMI OCH ORGANISATION
|
Kursen är platsbegränsad. Endast programstudenter EPI får plats VT2013.
Undervisningsspråk: Svenska
Blockschema:
A
Modul |
|
Poängfördelning |
|
Tentamensdatum |
Lp1 |
Lp2 |
Lp3 |
Lp4 |
Sommarkurs |
Ej Lp |
0111 |
Inlämningsuppgift |
1,5 hp |
Betygskala: UG |
|
|
|
1,5 hp
|
|
|
|
|
|
0211 |
Tentamen |
6,0 hp |
Betygskala: TH |
|
|
|
6,0 hp
|
|
|
|
|
13 Mar 2013 fm L, |
27 Aug 2013 em L |
I program
TIEPL EKONOMI OCH PRODUKTIONSTEKNIK, Årskurs 3 (obligatorisk)
Examinator:
Univ lektor
Carl Wänström
Tekniklektor
Peter Olsson
Kursutvärdering:
http://document.chalmers.se/doc/e3bb37ed-199b-41a4-ad2d-fc7a8f9e9a3d
Gå till kurshemsida
Behörighet:
För kurser inom Chalmers utbildningsprogram gäller samma behörighetskrav som till de(t) program kursen ingår i.
Kursspecifika förkunskaper
Grundläggande kurser inom Industriell ekonomi, Arbetsorganisation eller Logistik motsvarande 15 hp eller motsvarande kunskaper.
Syfte
Syftet med kursen är att ge en helhetsbild över begreppet Lean produktion och en förståelse av relationerna mellan filosofin, principerna och verktygen i Lean produktion. Kursen lägger grund för fortsatta bredare och djupare studier av hur verksamheten bedrivs hos företag med en Lean affärsstrategi.
Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)
- redogöra för de grundläggande strategierna och principerna för Lean produktion
- förklara sambandet mellan de grundläggande principerna för Lean produktion och dess tillämpning i det enskilda företaget 1)
- redogöra för syftet med ställtidsreduktion samt kunna beskriva metodiken för ställtidsreduktion
- redogöra för syftet med verktygen 5S och standardiserat arbetssätt och kunna beskriva metodiken för dessa verktyg 1)
- redogöra för verktyget visuell styrning
- förklara komponenterna i Total Productive Maintenance
- jämföra dragande och tryckande produktionssystem med avseende på informationsflödet (planering och styrning) och materialflödet
- redogöra för olika typer av dragande produktionssystem samt kunna dimensionera Kanbansystem 1)
- beskriva användning och krav för olika typer av kontinuerliga flöden (seriella, linje, parallella, celler, etc) 1)
- utföra en värdeflödesanalys i ett produktionsavsnitt i ett företag 2)
- redogöra för de krav som ställs på ledare och medarbetare i en Leanorganisation
- beskriva betydelsen av teamarbete i Lean produktion och aspekter på utformning av effektiva förbättringsgrupper
- redogöra för betydelsen av ständiga förbättringar i ett Leanföretag
- tillämpa PDCA-metoden vid ständiga förbättringar
- beskriva krav och metoder för implementering av Lean produktion 1)
Innehåll
Grundläggande filosofi, strategier och principer för en Lean produktion
Stabila processer
Ständiga förbättringar och standardiserat arbetssätt
Visuell styrning och 5S
Ställtidsreduktion
Totalt produktivt underhåll
Dragande produktionssystem & Kanban
Utjämnad produktion
Kontinuerliga flöden
Värdeflödesanalys
Arbetsorganisation, lagarbete, engagemang och deltagande
Lean ledning och organisation
Hoshin planning and jidoka
Lean transformation
Organisation
Undervisningen är upplagd som en kombination av föreläsningar, övningar, litteraturseminarier och spel.
Litteratur
Meddelas vid kursstart på kurshemsida och i kurs-PM
Examination
Samtliga lärandemål ovan examineras med skriftlig tentamen. De med 1) märkta målen dessutom i samband med litteraturseminarium och det med 2) märkta målet dessutom i samband med inlämningsuppgift.