Kursplan för |
|
TDA289 - Människa - dator interaktion |
|
Kursplanen fastställd 2012-02-23 av programansvarig (eller motsvarande) |
Ägare: TKITE |
|
7,5 Poäng |
Betygskala: TH - Fem, Fyra, Tre, Underkänt |
Utbildningsnivå: Grundnivå |
Huvudområde: Datateknik, Informationsteknik
|
Institution: 60 - TILLÄMPAD INFORMATIONSTEKNOLOGI
|
Undervisningsspråk: Engelska
Sökbar för utbytesstudenter
Blockschema:
A
Modul |
|
Poängfördelning |
|
Tentamensdatum |
Lp1 |
Lp2 |
Lp3 |
Lp4 |
Sommarkurs |
Ej Lp |
0110 |
Inlämningsuppgift |
4,5 hp |
Betygskala: TH |
|
|
|
4,5 hp
|
|
|
|
|
|
0210 |
Laboration |
3,0 hp |
Betygskala: UG |
|
|
|
3,0 hp
|
|
|
|
|
|
I program
TKDAT DATATEKNIK, CIVILINGENJÖR, Årskurs 3 (valbar)
TKITE INFORMATIONSTEKNIK, CIVILINGENJÖR, Årskurs 3 (valbar)
MPBME BIOMEDICAL ENGINEERING, MSC PROGR, Årskurs 2 (valbar)
Examinator:
Docent
Fang Chen
Bitr professor
Morten Fjeld
Univ lektor
Olof Torgersson
Professor
Staffan Björk
Ersätter
TDA288
Människa - dator interaktion
Kursutvärdering:
http://document.chalmers.se/doc/82d34d40-d127-4001-b37c-daddf9677f68
Gå till kurshemsida
Behörighet:
För kurser inom Chalmers utbildningsprogram gäller samma behörighetskrav som till de(t) program kursen ingår i.
Kursspecifika förkunskaper
Inga särskilda kurser ligger till grund, men allmänna datalogiska och matematiska kunskaper är nödvändiga samt vana att hantera datorer. Den som läst de obligatoriska kurserna i datalogi har uppfyllt förkunskapskravet. Kunskaper i psykologi, pedagogik, grafisk och industriell design, praktisk systemutveckling etc är av godo, men absolut inte nödvändiga.
Syfte
Människa - dator interaktion är det ämne som studerar design, utvärdering och implementation av interaktiva datorsystem. Kursens syfte är att ge deltagarna god inblick i olika metoder och ansatser till design, metoder och tillvägagångssätt vid evaluering och utvärdering av gränssnitt samt verktyg, prototypmetoder och arkitekturer för implementering av interaktiva system.
Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)
Efter genomgången kurs skall studenterna kunna lösa problem inom gränssnittsdesign, de har även grunder för fortsatta studier inom något specifikt designområde.
Innehåll
The course is to give the participants knowledge about basic human cognition, human mental behaviour when it comes to interact with the system, the environment, social and organization issue related the design of user interface, various user-centered methods for evaluation with or without users participation, qualitative and quantitative methods for analysis and evaluation, guidelines for interface design, among other things, prototyping, and architectures for implementation and approaches in designing interactive systems.
Organisation
Undervisningen består av föreläsningar, övningar, handledning och inlämningsuppgifter.
Litteratur
Helen Sharp, Yvonne Rogers, Jenny Preece (2011): Interaction Design: Beyond Human-Computer Interaction.
. John Wiley & Sons.
ISBN-10: 0470665769 or ISBN-13: 978-0470665763 | Publication Date: June 21, 2011 | Edition: 3
Examination
Skriftlig eller muntlig tentamen omfattande både teori och problemfrågor. Vidare krävs att samtliga i kursen ingående uppgifter skall redovisas med godkänt resultat.
Examineringsform av lärandemål:
Lärandemål:
Lösa problem inom gränssnittsdesign:
Examineringsform:
Skriftlig tentamen omfattande både teori och problemfrågor.
Samtliga uppgifter redovisas med godkänt resultat.
Lärandemål:
Visa kännedom om grunder för fortsatta studier inom et specifikt designområde
Examineringsform:
Skriftlig tentamen omfattande både teori och problemfrågor.
Samtliga uppgifter redovisas med godkänt resultat.