Kursplan för |
|
MVE370 - Matematik och samhälle
|
Mathematics and society |
|
Kursplanen fastställd 2021-04-29 av programansvarig (eller motsvarande) |
Ägare: MPLOL |
|
7,5 Högskolepoäng
|
Betygskala: UG - Godkänd, Underkänd |
Utbildningsnivå: Grundnivå |
Huvudområde: Teknik och lärande
|
Institution: 11 - MATEMATISKA VETENSKAPER
|
Undervisningsspråk: Svenska
Anmälningskod/tillfälleskod: 40119
Sökbar för utbytesstudenter: Nej
Max antal deltagare: 60
Status, lediga platser (uppdateras löpande): Ja
Modul |
|
Poängfördelning |
|
Tentamensdatum |
Lp1 |
Lp2 |
Lp3 |
Lp4 |
Sommarkurs |
Ej Lp |
0111 |
Inlämningsuppgift |
7,5 hp |
Betygskala: UG |
|
|
0,0 hp
|
3,0 hp
|
4,5 hp
|
|
|
|
|
I program
TKKEF KEMITEKNIK MED FYSIK, CIVILINGENJÖR, Årskurs 3
TKKMT KEMITEKNIK, CIVILINGENJÖR, Årskurs 3
TKMAS MASKINTEKNIK, CIVILINGENJÖR, Årskurs 3 (valbar)
TKTFY TEKNISK FYSIK, CIVILINGENJÖR, Årskurs 3
TKTEM TEKNISK MATEMATIK, CIVILINGENJÖR, Årskurs 3
TKBIO BIOTEKNIK, CIVILINGENJÖR, Årskurs 3
TKDAT DATATEKNIK, CIVILINGENJÖR, Årskurs 3 (valbar)
TKELT ELEKTROTEKNIK, CIVILINGENJÖR, Årskurs 3 (obligatoriskt valbar)
Examinator:
Samuel Bengmark
Gå till kurshemsida
Tema:
MTS 7,5 hp
Behörighet
Grundläggande behörighet för grundnivå
Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Särskild behörighet
Samma behörighet som det kursägande programmet.
Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Kursspecifika förkunskaper
Kursen kräver påbörjat mentorskap i matematik och aktivt ideellt engagemang i ideell förening eller motsvarande med samhällsentreprenöriell uppgift, som exempelvis Intize.
Kursdeltagaren ska ha läst minst 30 högskolepoäng varav minst 20 hp i matematik.
OBS! Kursen startar i läsperiod två och avslutas i läsperiod fyra. Anmälan till kursen sker innan kursstart till Intize på
https://www.intize.org/kursen/ där även sista anmälningsdatum anslås.
Syfte
Kursen har flera syften: Studenten skall
1. få erfara hur det är att leda och stödja andras lärande genom att verka som mentor.
2. utveckla sin förmåga att ta ett matematikdidaktiskt perspektiv och praktisera det i sitt mentorskap
3. få inblick i begränsningar och möjligheter i samhällsentreprenörens roller för att synliggöra samspelet mellan matematiken och samhället.
4. öka sin förmåga att reflektera kring sitt lärande och sin roll i olika relationer och kommunicera detta till andra.
Denna kurs är sprungen ur den tidigare kursen Samhällsentreprenörskap, TEK235.
Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)
kunna synliggöra matematikens roll i samhället och för den enskilde
visa viss förmåga att självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera och utveckla matematikundervisning, pedagogisk och relationell verksamhet
redogöra för och diskutera olika matematikdidaktiska begrepp och idéer
visa kunskap om och förståelse för sociala relationer, konflikthantering och ledarskap
visa viss förståelse för hur man kan bidra till att skapa social hållbar utveckling samt identifiera och problematisera ingenjörens samspel med samhället igår, idag och i framtiden
visa viss förmåga att känna igen diskriminering och annan kränkande behandling och beakta ett jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv i mentorskapet
identifiera och problematisera vad det innebär att arbeta samhällsentreprenöriellt
Innehåll
Lärande och undervisning (ca 2.5 hp)
hur man kan agera som mentor för att stödja lärande i matematik
exempel på aktiviteter som stödjer elevernas uppbyggnad av kunskaper i matematik
verktyg för att reflektera över det egna lärandet och övning på att skriva essä
Ledarskap (ca 3 hp)
gruppdynamik, att möta och leda människor samt etiska aspekter av detta
diskussion om matematikens roll i samhället och för den enskilde och ämnets samt ingenjörens roll för hållbar utveckling
diskussion om vad en samhällsentreprenör är och dess roll i samhället
Mentorspraktik (ca 2 hp)
Organisation
Kursen bygger på mentorskap i matematik och aktivt engagemang i en ideell organisation. Kursens innehåll är organiserat i fyra teman: mentorskap, matematikdidaktik, drivkrafter och gruppdynamik. Arbetet sker både i grupp och individuellt. Föreläsningar hålls ca 3-4 gånger per läsperiod på kvällstid. Föreläsningstillfällena består både av en föreläsningsdel av en tillfrågad expert och av en studentaktivitet.
Litteratur
Anges på kurshemsida.
Examination inklusive obligatoriska moment
För att bli examinerad i kursen krävs:
80 % närvaro på föreläsningar/seminarier
godkända inlämningsuppgifter
godkänd mentorspraktik, vilket normalt innebär 2 timmar per vecka i 20 veckor.Baserat på resultaten ovan nämnda delar ges betygen U eller G.
Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.