Kursplan för |
|
MVE370 - Matematik och samhälle |
|
Kursplanen fastställd 2011-02-23 av programansvarig (eller motsvarande) |
Ägare: MPLOL |
|
7,5 Poäng |
Betygskala: UG - Underkänd, Godkänd |
Utbildningsnivå: Grundnivå |
Institution: 11 - MATEMATISKA VETENSKAPER
|
Undervisningsspråk: Svenska
Modul |
|
Poängfördelning |
|
Tentamensdatum |
Lp1 |
Lp2 |
Lp3 |
Lp4 |
Sommarkurs |
Ej Lp |
0111 |
Inlämningsuppgift |
7,5 hp |
Betygskala: UG |
|
|
|
3,0 hp
|
4,5 hp
|
|
|
|
|
I program
TKBIO BIOTEKNIK, CIVILINGENJÖR, Årskurs 3
TKDAT DATATEKNIK, CIVILINGENJÖR, Årskurs 3 (valbar)
TKKEF KEMITEKNIK MED FYSIK, CIVILINGENJÖR, Årskurs 3
TKKMT KEMITEKNIK, CIVILINGENJÖR, Årskurs 3
TKMAS MASKINTEKNIK, CIVILINGENJÖR, Årskurs 3 (valbar)
TKTFY TEKNISK FYSIK, CIVILINGENJÖR, Årskurs 3
TKTEM TEKNISK MATEMATIK, CIVILINGENJÖR, Årskurs 3
Examinator:
Bitr professor
Samuel Bengmark
Kursutvärdering:
http://document.chalmers.se/doc/0149d6cb-fccf-4c89-8654-49c540629fc2
Tema:
MTS 7,5 hp
Gå till kurshemsida
Behörighet:
För kurser inom Chalmers utbildningsprogram gäller samma behörighetskrav som till de(t) program kursen ingår i.
Kursspecifika förkunskaper
Kursen vänder sig till studenter som har intresse i att utveckla sin förmåga att stödja människor i lärandeprocesser
samt att driva samhällsnyttiga processer som inte primärt motiveras av företagsekonomisk egennytta
(som kallas samhällsentreprenör), utan snarare av behov av meningsfull delaktighet i samhällsutveckling
och av personlig utveckling. Kursdeltagaren ska ha läst minst 30 högskolepoäng.
Kursen riktar sig till studenter med påbörjat och aktivt ideellt engagemang i ideell förening eller motsvarande med
samhällsentreprenöriell uppgift, som exempelvis Intize. Kursdeltagaren skall också ha 20 hp matematik.
Syfte
Kursen har flera syften: Studenten skall
1. vara verka som mentor/coach åt andra och få erfara hur det är att leda och stödja andras lärande.
2. utveckla sin förmåga att ta ett matematikdidaktiskt perspektiv och praktisera det i sitt mentorskap
3. få inblick i begränsningar och möjligheter i samhällsentreprenörens roller.
4. öka sin förmåga att reflektera kring sitt lärande och sin roll i olika relationer och kommunicera detta till andra.
Denna kurs är sprungen ur den tidigare kursen Samhällsentreprenörskap, TEK235.
Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)
visa viss förmåga att självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera och utveckla
(motivera inspirera matematik) matematikundervisning och pedagogisk och relationell verksamhet i övrigt i syfte
att på bästa sätt stimulera varje elevs lärande och utveckling
redogöra för och diskutera olika matematikdidaktiska begrepp och idéer
kunna synliggöra matematikens roll i samhället och för den enskilde
visa viss kunskap om och förståelse för sociala relationer, konflikthantering och ledarskap
ge goda exempel på hur man kan bidra till att skapa social hållbar utveckling
visa viss förmåga att känna igen diskriminering och annan kränkande behandling av elever
visa viss förmåga att beakta ett jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv i den pedagogiska verksamheten,
identifiera och problematisera vad det innebär att arbeta samhällsentreprenöriellt
visa viss kunskap om samhällsentreprenörens villkor i organisationer och i samhället.
Innehåll
Innehållet kan delas in i tre delar: matematikdidaktik, ledarskap och organisation, samt mentorspraktik
Lärande och undervisning (ca 2.5 hp)
introduktion till matematiktdidaktik och matematikundervisningens roll i samhället.och för den enskilde.
exempel på aktiviteter som stödjer elevernas uppbyggnad av kunskaper i matematiska.
matematikens roll i samhället och för den enskilde
kontinuerlig reflektion kring sitt eget lärande i kursen Matematik och samhälle och lärandets relation till kursens
nuvarande genomförande och tänkbara utveckling.
Ledarskap och organisation (ca 2 hp)
samhällsentreprenörsskap och organisationskultur
att möta människor, ledarskap, effektiv kommunikation i andra möten än i undervisningen
introduktion till rollen som mentor
Mentorspraktik (ca 3 hp)
Organisation
Kursen bygger på ett engagemang i Intize som arbetar med mentorskap i matematik. Den utgörs av fyra moduler samt arbete,
i grupp och individuellt, som sker mellan modulerna. Första modulen fokuserar på mentorskap och lärande med mycket
matematikdidaktik. Den andra modulen handlar om samhällsförändring och berör individers och organisationers roll
i samhället samt hur man kan inspirera till förändring. Tredje modulen handlar om organisationskultur och
samhällsentreprenörens roll i organisationen och i fjärde modulen vävs de tidigare modulerna samman och utvärderas
för att sedan stå till grund för följande års kurs.
Från ord till handling! Som student ska man vara väl medveten om kursens upplägg, då studenterna som en del i kursen
får i uppgift att utveckla och förnya upplägget. Denna möjlighet till påverkan ämnar motivera till ett engagerat och kritiskt
förhållningssätt till kursen medan den läses. Samtidigt så förutsätter kursdeltagandet ett individuellt ansvarstagande
för det egna och andras lärande.
Litteratur
Anges på kurshemsida.
Examination
Examineringen utgörs av inlämningsuppgifter och litteraturseminarier. För att bli
examinerad i kursen krävs förutom godkända inlämningsuppgifter:
80 % närvaro på föreläsningar/seminarier
godkända inlämningsuppgifter
godkänd mentorspraktik, vilket normalt innebär 2 timmar per vecka i 20 veckor
genomförda utvärderingar
Baserat på resultaten ovan nämnda delar ges betygen U eller G.