Säkerheten i Zoom

​​Chalmers IT-avdelning får just nu mycket frågor om säkerheten i den digitala mötestjänsten Zoom, då det har varit en del skriverier i media på det temat under den senaste tiden. Vi har lugnande besked för er studenter. ​​
Chalmers Zoom-installation går via SUNET (Swedish University computer Network) och den är därmed skild från den publika Zoom-lösningen (Zoom cloud). Den publika Zoom-lösningen är den som det oftast syftas på i pressen och speciellt  då i samband med ifrågasättanden av användning av persondata, kreditkortsuppgifter, och så vidare. Tack vare vår lösning via SUNET berörs vi inte av denna typen av problem av på Chalmers. 

Alla lärare har fått instruktioner av IT-avdelningen så att de kan använda Zoom på ett säkert sätt vilket innebär att du kan känna dig trygg när du deltar i undervisning på distans. 

Behöver du själv skapa ett möte så finns information om hur du gör det på ett säkert sätt på vår IT-portal. Tänk särskilt på att använda https://chalmers.zoom.us för inloggning och att installera Zoom-klienten via länkarna du hittar på IT-portalen. Håll din Zoom-klient uppdaterad, d v s när den ber om att få bli uppdaterad – klicka ok. När du sen väl bokar ett Zoom-möte, se då till att använda dig av de olika säkerhetsfunktioner som erbjuds i systemet. Det går exempelvis att lösenordsskydda ett möte. Den som är värd för mötet kan göra sitt möte till ett slutet möte och då kan inga andra än de inbjudna delta.

SUNET och deras samarbetspartner NORDUNET har tagit fram en FAQ rörande säkerheten i Zoom: 

Publicerad: fr 24 apr 2020.