Syllabus for |
|
TEK050 - Business planning for high-growth startups - Venture Cup |
|
Owner: ENTRE |
|
5,0 Credits (ECTS 7,5) |
Grading: UG - Fail, pass |
Level: A |
Department: 45 - TECHNOLOGY MANAGEMENT AND ECONOMICS
|
Teaching language: Swedish
Course module |
|
Credit distribution |
|
Examination dates |
Sp1 |
Sp2 |
Sp3 |
Sp4 |
|
No Sp |
0105 |
Written and oral assignments |
5,0 c |
Grading: UG |
|
|
2,5 c
|
2,5 c
|
|
|
|
|
|
In programs
ENTRE Chalmers School of Entrepreneurship, Year 1 (elective)
TITEA SOFTWARE ENGINEERING, Year 4 (elective)
TITEA SOFTWARE ENGINEERING, Year 3 (elective)
Examiner:
Bitr professor
Mats Lundqvist
Eligibility:
For single subject courses within Chalmers programmes the same eligibility requirements apply, as to the programme(s) that the course is part of.
Course specific prerequisites
Förkunskaperna omfattar grundläggande behörighet för högskolestudier.
Aim
Kursen syfte är att erbjuda kunskaper kring skapandet och utvecklandet av tillväxtaffärer med särskild betoning på praktiskt tillämpbara färdigheter i att åstadkomma affärsplaner. Kursen ska ge deltagarna det övergripande kunskapsstöd som behövs i de olika stegen i skrivandet av affärsplaner.
Goal
Kursens mål är att öka intresset för entreprenörskap och ge möjligheter till att aktivt driva en affärsidé mot ett företagsförverkligande, tydliggöra vikten av att skriva en affärsplan och dess tillämpningar samt ge en klar bild över de olika momenten som bör beaktas i en affärsplan.
Content
Kursen innehåller elva föreläsningar (inkl inledande föreläsning) samt tre workshops samt en trestegsprocess för inlämning av en affärsplan. Följande områden kommer att behandlas på föreläsningarna.
1. Introduktion av kurs och affärsplan
2. Affärsidé, kundnytta och affärsmodell
3. IPR (Intellectual Property Rights) och strategi
4. Varumärkesplattformen
5. Marknadsplanen
6. Ledningsgrupp, organisation och affärssystem
7. Lönsamhetsbedömning
8. Finansiering
9. Genomförandeplan och risker
10. Värdering, riskkapital och exit
11. Juridik för start-ups och tillväxtföretag
Syftet med föreläsningarna är att ge en allmän orientering av syfte och innehåll i det förestående inlämningssteget samt ge tips och råd i arbetsprocessen och för presentation.
Organisation
Kursen startar under lp2 2005 och fortsätter in i lp3 2006. Se kurs-PM för exakta datum.
Undervisningen ges i form av föreläsningar och workshops. Föreläsningarna syftar till att ge överblick och sammanhang och underlätta de teoretiska studierna. Workshops syftar till att genom ett aktivt deltagande öka kunskapen kring frågor som bl.a. rör team sammansättning, finansiering och hur man praktiskt startar ett företag.
Kursen ges i samarbete med
Venture Cup Väst,
Center for Intellectual Property studies (CIP) och
Chalmers Entreprenörskola.
Literature
Affärsplanering, En handbok för nya tillväxtföretag, McKinsey & Company, 4:e upplagan, Ekerlids förlag.
Examination
Examinationen består av obligatorisk närvaro vid minst åtta av elva utbildningstillfällen samt en av tre workshops och inlämnad affärsidé i steg 1 och marknadsplan i steg 2. Försenade inlämningar beaktas inte. Maximalt tre kursdeltagare får finnas i varje grupp.
De studerande väljer sedan i steg 3 själva om de vill lämna in en affärsplan eller skriva en tentamin med betyget G, godkänd.
Överlappning med andra kurser kan förekomma. Sådana kurser kan inte samtidigt tillgodoräknas i examen.