Syllabus for |
|
TEK050 - Business planning for high-growth startups: Venture Cup |
|
Syllabus adopted 2014-02-25 by Head of Programme (or corresponding) |
Owner: MPBDP |
|
7,5 Credits |
Grading: UG - Fail, pass |
Education cycle: First-cycle |
Major subject: Industrial Engineering and Management
|
Department: 45 - TECHNOLOGY MANAGEMENT AND ECONOMICS
|
Course round 1
Teaching language: Swedish
Course module |
|
Credit distribution |
|
Examination dates |
Sp1 |
Sp2 |
Sp3 |
Sp4 |
Summer course |
No Sp |
0105 |
Written and oral assignments |
7,5 c |
Grading: UG |
|
4,5 c
|
3,0 c
|
|
|
|
|
|
|
In programs
MPBDP ENTREPRENEURSHIP AND BUSINESS DESIGN, MSC PROGR, Year 1 (elective)
TKITE SOFTWARE ENGINEERING, Year 3 (elective)
Examiner:
Bitr professor
Mats Lundqvist
Course round 2
Teaching language: Swedish
Course module |
|
Credit distribution |
|
Examination dates |
Sp1 |
Sp2 |
Sp3 |
Sp4 |
Summer course |
No Sp |
0105 |
Written and oral assignments |
7,5 c |
Grading: UG |
|
|
|
4,5 c
|
3,0 c
|
|
|
|
|
In programs
MPBDP ENTREPRENEURSHIP AND BUSINESS DESIGN, MSC PROGR, Year 1 (elective)
Examiner:
Bitr professor
Mats Lundqvist
Eligibility:
In order to be eligible for a first cycle course the applicant needs to fulfil the general and specific entry requirements of the programme(s) that has the course included in the study programme.
Course specific prerequisites
Förkunskaperna omfattar grundläggande behörighet för högskolestudier.
Aim
Kursens syfte är att studenten utvecklar kunskaper och färdigheter kring skapandet och utvecklandet av tillväxtaffärer, genom tillämpning av de olika moment som ligger bakom en affärsplan.
Learning outcomes (after completion of the course the student should be able to)
1. Genom affärsplanen demonstrera förmåga att utveckla en tidig affärsidé, inklusive att övertyga om kundnytta, affärsmodell, marknad- och konkurrentanalys, organisation, kompetensbehov, lönsamhetsbedömning, finansieringsbehov, och möjliga skyddspositioner.
2. Visa på förmåga att i lagarbete inhämta, tillvarata och integrera kunskaper i form av en övertygande affärsplan
3. Att genom deltagande på workshops och genom affärsplanen utveckla färdigheter att presentera och kommunicera centrala värden runt en framtida affär
Content
Kursen innehåller en webbaserad lärplattform, obligatoriska workshops samt en process för inlämning av en affärsplan. Aspekter som behandlas i kursen är:
1. Affärsidé, kundnytta & affärsmodell
2. Ledningsgrupp & organisation
3. Marknadsföringstrategi
4. Entreprenören som ledare
5. Försäljning
6. Lönsamhetsbedömning, redovisning & finansiering
7. Hållbart företagande
8. Genomförandeplan och risker
Organisation
Undervisningen ges i form av obligatoriska workshops som syftar till att genom ett aktivt deltagande öka kunskapen kring frågor som bl.a. rör team-sammansättning, finansiering och hur man praktiskt startar ett företag.
Kursen ges i samarbete med
Venture Cup Väst
Literature
Affärsplanering, En handbok för nya tillväxtföretag, McKinsey & Company, 4:e upplagan, Ekerlids förlag.
Övrigt material publicerat på web-plattformen.
Examination
Examinationen består av obligatorisk närvaro vid ett antal workshops specificerade i kurs-pm samt inlämningar kopplade till Venture Cup Västs tävling. Försenade inlämningar beaktas inte. Om en affärsplan inte godkänns så måste student lämna in ny affärsplan kring annan affär i nästa tävlingsomgång för godkänd kurs. Godkänt deltagande på en workshop gäller i tre år förutsatt att kurs och tävling genomförs.
Maximalt tre kursdeltagare får finnas i varje grupp.